Interne competitie ronde 12 en 13: Welkome hulp van de tegenstander

De clubkampioen van de Schaakvereniging Borne, Henk Eillert, lijkt zich in de interne competitie langzamerhand iets op te richten uit de malaise van zijn eerste seizoenshelft. In ronde 12 versloeg hij in een interessante en lange partij Thomas Berghuis. Na een wat vreemde opening met allerlei penningen wist Henk een pion buit te maken en dwong hij Thomas tot een ruil van zijn dame tegen twee torens. Met een vrije a-pion had Henk een belangrijke troef in handen, maar hij moest wel nauwkeurig blijven spelen. Thomas hielp hem een handje in tijdnood, want hij ging door zijn vlag. Paul Formanoij kreeg druk tegen een achtergebleven pionnetje van Werner Kienhuis, maar had ook de hulp van zijn tegenstander nodig om verder te komen. Werner verspeelde onnodig een pion op de koningsvleugel en zag vervolgens twee verbonden vrijpionnen op zich afkomen. Zijn eigen sterke centrumpionnen boden daarvoor onvoldoende compensatie, dus hij verloor. De Siciliaan met tegengestelde rochades tussen Jos Muller en Cor van Bree werd al snel van zijn scherpe kantjes ontdaan na dameruil. Een gelijkwaardige stelling ontstond met een dynamisch evenwicht omdat beide partijen een zwakke pion van de tegenstander belaagden. Remise was een logische uitslag. Frans Veltkamp ging tegen Lex Griffioen al snel op zoek naar remise door veel af te ruilen. Bijna was hij in zijn opzet geslaagd, want hij bereikte een remiseachtig toreneindspel. Lex kon zijn kleine voordeel niet echt te gelde maken, maar sloeg tweemaal remise af en werd in de tijdnood van Frans alsnog beloond toen Frans ten onrechte in de aanval ging met zijn toren. Het kostte hem twee pionnen en de partij. Freek Wentink gaf Wim Arns een kwaliteit cadeau in de opening. Wim moest er hard voor werken, maar verzilverde het voordeel uiteindelijk. Gerard Boersma liet een loper insluiten tegen Guus Nolte en verloor vrij kansloos. Ook Ben ten Dam kwam er na stukverlies niet meer aan te pas tegen Hans Kroeze. Jos de Vries leek een stabiele stelling te hebben tegen Joop Naatje, maar liet zich in het middenspel toch weer de kaas van het brood eten en werd nog vrij stevig van het bord gezet. Johan Alberts verloor enkele pionnen tegen Theo Heeregrave, liet zich het slecht staande dameeindspel niet meer bewijzen en gaf op.

In ronde 13 won koploper Norbert Waanders een pion tegen Wim Arns, maar zijn vrijpion op de damevleugel kwam niet verder. Geen nood, Norbert lanceerde net zo gemakkelijk een aanval over de andere vleugel die doorsloeg na een aardig torenoffer. Henk Eillert gaf Cor van Bree de gelegenheid tot een correct paardoffer op f7. Enkele zetten later won Cor zijn stuk weer terug en kwam een pion voor. Henk had enige compensatie door een hinderlijke penning over de e-lijn, maar uiteindelijk bleek de pluspion toch vrij onbelangrijk vanwege de lopers van ongelijke kleur. Wederzijdse matdreigingen voorkwamen al te drastische winstpogingen; remise dus. Thomas Berghuis kwam met een aardig schijnoffer van zijn loper tegen Werner Kienhuis, maar die had met de rochade het offer gewoon kunnen negeren. In plaats daarvan ging Werner zelf op mat spelen, maar die vlieger ging net niet op. Onderhand was hij wel groot materieel achter geraakt en moest hij opgeven. Erik Witteveen wist na lang belegeren een centrumpion van Freek Wentink buit te maken en vervolgde met het installeren van een levensgevaarlijke batterij op de lange diagonaal. Freek zag het gevaar niet en dus kon Erik met een leuk torenoffer mat afdwingen. Ben ten Dam forceerde met een stukoffer de stelling van zijn tegenstander Joop Naatje. Afgelopen tijd waren Bens stukoffers niet altijd even gelukkig, maar deze keer sloeg het overtuigend door. Jos de Vries beperkte zich tot verdedigen en dat is tegen Hans Kroeze niet zo’n beste tactiek, want die weet met een koningsaanval meestal wel raad. Deze keer bleek daar geen uitzondering op. Een winstpartij van Ton Droste tegen Gerard Boersma en nog enkele remises completeren het uitslagenlijstje.