Persbericht: Schaakteam Borne overtreft zichzelf met kampioenschap

Tegen alle verwachtingen in heeft het eerste team van Herikon bv/Borne het kampioenschap van de promotieklasse in de wacht gesleept en daarmee het recht om volgend jaar in de landelijke competitie van de KNSB uit te komen.

De laatste ronde was erg spannend, want 4 teams konden nog aanspraak maken op de titel.  De (veel hoger aangeslagen) koploper WSG 2 uit Winterswijk leed echter een gevoelige nederlaag tegen het eerste team van Hengelo, HSC-Stork. Het eerste team van Borne profiteerde optimaal door met het kleinst mogelijke verschil (4,5 – 3,5) te winnen van het op papier ook al sterkere eerste team van ENO uit Nijverdal. Daarmee kwam Borne uit op 12 punten uit 8 wedstrijden, een voortreffelijke score na jaren in de degradatiezone te hebben gestreden.

Volle punten werden gescoord aan bord 1, 4 en 6 door Lex Griffioen, Paul Formanoij en John Leerentveld, maar het beslissende halve puntje werd behaald door Patrick Munster aan bord 2 in een lastig dame-eindspel tegen een speler met een 100% score uit de vorige 7 ronden. Met zijn 6 punten uit 8 wedstrijden werd Patrick daarmee ook meteen de topscorer van het team.

Handhaving in de 3e klasse KNSB zal volgend jaar het doel worden. Een hele uitdaging, maar niet onmogelijk.