Interne competitie ronde 1 en 2: Jos Muller verrast clubkampioen bij opening schaakseizoen

Het nieuwe schaakseizoen van de S.V. Borne begon meteen al met een stevige verrassing. De kersverse clubkampioen Norbert Waanders ging onderuit tegen Jos Muller die hem ook vorig seizoen al in de competitie en de beker wist te kloppen. Ditmaal was de nederlaag volstrekt onnodig. Norbert kwam een pion voor en verzuimde de mogelijkheid om met een trucje een andere pion binnen te halen. Door de activiteit van de torens van Jos gedwongen leverde Norbert zijn pionnetje weer in en er kwam een toreneindspel op het bord dat remise stond. Norbert sloeg enkele malen remise af, maar ging te ver in zijn winstpogingen. Hij liet (snel spelend in tijdnood) een afwikkeling toe naar een pionneneindspel dat gewonnen was voor Jos vanwege diens verre vrijpion. John Leerentveld won een randpionnetje tegen Erik Witteveen en dacht ook op de andere vleugel zijn slag te kunnen slaan, maar met een aardig zetje wist Erik de balans weer geheel te herstellen. Op zijn beurt won John daarna weer een pion met een slimmigheidje, maar die had voor het resterende toreneindspel geen beslissende betekenis. Totdat Erik in de fout ging en een tweede pion in moest leveren. Hierna was er geen redden meer aan en dus gaf Erik op. Hans Kroeze kwam een stuk voor tegen Thomas Berghuis en had de partij gewoon moeten winnen. Maar helaas: hij liet hij zijn toren insluiten en belandde zo alsnog aan de verkeerde kant van de score. Johan Albers gaf een stuk weg tegen Freek Wentink en verloor. Ook Guus Nolte ging in de fout tegen Tonnie Droste en moest de eer aan zijn tegenstander laten. Gerard Boersma versloeg Clemens Fransen die open huis hield in zijn koningsstelling. De inmiddels 90-jarige(!) Frits van Dorp schreef, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, ook weer een overwinning bij, ditmaal tegen Joop Naatje. Prachtig als je deze denksport tot op zeer hoge leeftijd blijkbaar nog uitstekend kan beoefenen. Verder waren er nog remises bij Werner Kienhuis tegen Wim Arns en bij Theo Heergrave tegen Ben ten Dam. Theo dacht nog winstkansen te hebben, maar Ben had net voldoende tegenspel om de witte dreigingen op te vangen.

In de tweede ronde nestelde Jos Muller zich stevig aan kop door te winnen van John Leerentveld, die zich in de Scandinavische opening enige frivoliteiten veroorloofde en daarvoor bestraft werd. Materieel wist John op zeker moment nog wel langszij te komen, maar zijn koningsstelling hing als los zand aan elkaar en daar wist Jos wel raad mee. Lex Griffioen kwam goed uit de opening tegen Thomas Berghuis, maar liet zijn voordeel wat verzanden. Toen Thomas hem echter de kans gaf een sterke vrijpion te creёren werd de winst alsnog snel binnengehaald. Freek Wentink hield in een ingewikkelde partij lang gelijke tred met Werner Kienhuis, maar gaf in het eindspel zomaar een paard weg en dat was niet meer te repareren (waarbij Werner nog wel even een dreigend pat moest vermijden). Wim Arns hield Ton Droste zo bezig dat die steeds maar niet aan de ontwikkeling van zijn koningsvleugel toekwam en dit werd uiteindelijk ook zijn ondergang. Frits van Dorp moest in Theo Heeregrave zijn meerdere erkennen. Frits hield het lang vol, maar uiteindelijk moest hij enkele stukken inleveren bij zijn tegenstander. Hans Kroeze kreeg al snel een stuk in de schoot geworpen door Gerard Boersma en won simpel. Ook Henk Dijkhuis was gul met zijn materiaal tegen Johan Alberts en verloor vrij kansloos. Jos de Vries behaalde ondanks pionverlies met een stugge verdediging een verdienstelijke remise tegen Guus Nolte.