Interne competitie ronde 7 en 8: Hans Kroeze verslaat koploper Jos Muller

De rentree van Henk Eillert in de interne competitie van schaakvereniging Borne was er een in stijl: het werd tegen Jos Muller een loopgravenoorlog van ruim 100 zetten en de barman kon dus pas om ongeveer 01.00 uur naar huis. Henk deed verwoede pogingen om een eindspel te winnen waarin hij (na een foutje van Jos) een stuk meer had. Ter compensatie had Jos wel een gedekte vrijpion die de koning van Henk bond aan de onderste rijen. Henk kwam er ondanks vele dappere pogingen niet uit (ook de deskundigen aan de kant zagen overigens niet hoe hij had moeten winnen), dus uiteindelijk gaf hij het stuk terug tegen twee pionnen, maar het ongelijke lopereindspel was daarna potremise. Ook de prima verdedigende prestatie van Jos in dit eindspel is zeker vermeldenswaard. Wim Arns deed (net als Henk) zijn best om behaald voordeel om te zetten in winst tegen Theo Heeregrave, maar moest (na een kleine 40 zetten) ook met remise genoegen nemen. Hans Kroeze had in de opening een stuk kunnen winnen tegen Frans Veltkamp, maar verzuimde dit. Later overzag hij een venijnig tussenzetje van Frans die zijn d-pion liet doorlopen naar dame. Met een extra dame op het bord was de winst voor Frans geen probleem meer. Ook Ton Droste had de winst kunnen binnenhalen tegen Johan Alberts, maar hij greep zijn kans niet. Een remise leek daarna nog binnen handbereik, maar Ton wist ook die kansen niet meer te verzilveren. Freek Wentink had een relatief gemakkelijke avond tegen Guus Nolte die meerdere stukken weggaf. Cor van Bree hield lange tijd gelijke tred tegen nieuwkomer Rik Veldhuis, maar dacht (ten onrechte) opeens een kans te zien zijn tegenstander mat te zetten. Een tussenschaakje dat twee pionnen kostte (waaronder de pion die Cor nodig had voor het mat) beroofde hem van alle illusies in deze partij. Een aardig debuut dus voor Rik. Martin Pitt stond straal gewonnen tegen Joop Naatje, maar gaf volkomen onnodig zijn dame weg, waarna Joop alsnog aan het langste eind trok.

Ronde 8 werd op enkele uitzonderingen na een vredelievende avond met veel remises. Bij vier duels (Johan Alberts tegen Theo Heeregrave, Henk Eillert tegen Lex Griffioen, Thomas Berghuis tegen Gerard Boersma, Ton Droste tegen Cor van Bree) werd het evenwicht niet echt verbroken, wat een verdienstelijke prestatie genoemd mag worden van Henk, Gerard en Ton gezien de ratingverschillen met hun tegenstanders. Henk Eillert heeft een enorme terugval in rating gehad, maar is op weg terug naar boven en schaakt beduidend sterker dan zijn rating aangeeft. Guus Nolte kwam een kwaliteit voor tegen Joop Naatje, maar leverde deze later weer in, zodat ook hier remise de uitslag werd. Jos Muller werd in deze ronde op zijn eerste nederlaag getrakteerd. Jos staat weliswaar nog steeds eerste, maar voelt de hete adem van de concurrentie in de nek. De opening leek nog veelbelovend voor Jos, maar met enkele tactische wendingen trok tegenstander Hans Kroeze toch het initiatief naar zich toe. Met een paardzet dacht Jos zich te bevrijden uit een lastige penning, maar met een fraai stukoffer dat Jos niet aannam (wat achteraf gezien wel had gemoeten) wist Hans een toren voor te komen. Na nog een kwaliteitsoffer liet hij Jos geheel kansloos in het vervolg. Norbert Waanders profiteerde van dit verlies door John Leerentveld te verslaan. In een interessante partij wist Norbert met een aardig zetje een pion voor te komen, maar de partij leek nog lang niet gespeeld. Helaas blunderde John daarna enorm door opeens een volle toren weg te geven. Ben ten Dam kreeg van Freek Wentink enkele pionnen cadeau en leek daarmee gemakkelijk te winnen. Door een vervelend schaakje te overzien gaf hij Freek opeens weer tegenkansen, maar die profiteerde niet volop. Bens koning vond een veilig heenkomen en de pionnen konden alsnog doorlopen naar dame met winst.