Interne competitie ronde 18 en 19: Verraderlijk pionneneindspel kan alle kanten op

Op de schaakvereniging Borne werden in ronde 18 van de interne competitie enkele boeiende partijen gespeeld. Jos Muller kwam met een zwakke geïsoleerde d-pion te zitten tegen Paul Formanoij en besloot dan maar op koningsaanval te spelen. Met een zeer verrassende loperzet plaatste hij een stukoffer dat Paul vanwege dreigend mat niet leek aan te kunnen nemen. De daarmee geplande pionwinst ging helaas voor Jos niet door, want Paul vond nog een verdediging, nam het offer dus toch aan en bleef een stuk voor. Jos kaapte her en der nog wat pionnetjes weg, maar zag na kwaliteitsverlies zijn inzet verhoogd worden tot een toren. Dit bleek teveel van het goede. Met een spectaculaire desperado (waar overigens een simpel mat in twee ook had volstaan) won Paul de laatste vrijpion van Jos en daarmee de partij. Rik Veldhuis dacht tegen Cor van Bree lang na of hij een kwaliteit zou kunnen offeren voor een dreigend mat, maar besloot het toch over een andere boeg te gooien. Niet zonder resultaat, want na het opruimen van de zwarte centrumpionnen groeiden de witte dreigingen Cor boven het hoofd. Hij probeerde het nog door zelf ook mat in één te dreigen, maar na een fraai pionzetje kwam het mat van Rik toch net een zetje eerder. Wim Arns gaf John Leerentveld zomaar een vol stuk cadeau en daar wist John wel raad mee; hij liet Wim kansloos. Theo Heeregrave reageerde niet goed op de gebruikelijke koningsaanval van Hans Kroeze, verloor snel een kwaliteit en enkele pionnen. Tegen beter weten in probeerde hij het nog een tijdje, maar na nieuw stukverlies was de partij toch echt over. Tonnie Droste hield het vrij lang gelijk tegen Henk Eillert, maar een gevaarlijk oprukkende vrije c-pion van Henk deed hem de das om. De pionpromotie bleek niet te verhinderen. Clemens Fransen liet een loper opsluiten tegen Ben ten Dam. Gelijk offerde hij er dan nog maar een stuk achteraan. Ben kreeg het even benauwd, maar hij loste zijn problemen goed op en won verdiend. Freek Wentink kwam vrij goed te staan tegen Gerard Boersma dankzij een ver opgerukte gedekte vrijpion en een betere ontwikkeling, maar had desondanks een blunder van Gerard nodig om door de zwarte verdediging heen te komen. Martin Pitt was deze avond al vrij gul met een doos gebakjes (i.v.m. zijn verjaardag), maar tracteerde zijn tegenstander Joop Naatje bovendien nog op het nodige materiaal: o.a. een dame en een kwaliteit. Joop beeindigde de partij met een leuk mat.

In ronde 19 kwam er een lastig eindspel op het bord bij Paul Formanoij en Henk Eillert. Henk had ergens een pionnetje weggegeven en belandde uiteindelijk in een pionneneindspel met een pion minder. Hoewel de pionnen van Paul verbonden waren en Henk met een geïsoleerde dubbelpion zat, was het niet eenvoudig te winnen voor Paul door de goede koningspositie van Henk. Paul probeerde de koning van Henk naar de tweede lijn te lokken om dan een vrijpion te creëren, maar Henk trapte daar niet in. Dat had hij beter wel kunnen doen: bij analyse achteraf blijkt dit winnend voor Henk omdat hij zelf dan een nog veel gevaarlijker vrijpion creëert! Paul zag het niet meer zitten en bood remise aan, juist op het moment dat hij met een pionoffer toch nog de partij had kunnen winnen. Henk accepteerde meteen. Een zeer verraderlijk eindspel dus. Erik Witteveen nam de dreigingen tegen zijn koningsstelling te licht op en werd overrompeld door een mataanval van Ben ten  Dam. Ton Droste mishandelde de opening tegen Cor van Bree en kon heel snel inpakken. Guus Nolte leek met een gedekte vrijpion de partij te winnen tegen Clemens Fransen, maar die kon net op tijd alle invalsvelden voor de witte koning afsluiten. Remise dus. Hetzelfde resultaat bij Joop Naatje tegen Gerard Boersma, waar Joop toch lang de beste papieren leek te hebben. Freek Wentink scoorde maar liefst drie punten op een avond. Zijn externe tegenstander kwam niet opdagen, dus werd hij intern ingedeeld, maar ook die tegenstander kwam niet opdraven. Ter plekke werd nog een partij geregeld tegen Henk Dijkhuis die eerst een pion en later een toren weggaf. Dus twee reglementaire overwinningen en één gewoon verdiend punt voor Freek!