Spannende wedstrijd om “niets”

Speeldatum:             di 10 april
Team:                         2
Ronde:                       7
Plaats:                        Thuiswedstrijd te Borne
Tegenstander:         ENO -2
Locatie:                      de Spil

Eigenlijk hadden we deze avond voor het kampioenschap willen spelen. Maar dat is een gelopen race. Niemand kon ook vertellen wat de uitslag was van de kampioenswedstrijd Almelo-3 tegen Park Stokhorst, welke afgelopen maandag in Enschede is gespeeld. . Inmiddels is het mij bekend. De uitslag is 4-4 geworden en daarmee is Almelo kampioen. (ze hadden de eerste wedstrijd nl. gewonnen). Deze avond was dus bestemd om uit te maken wie zich derde of vierde in de tweede klasse mag noemen. Eigenlijk ging het om “niets”. ENO-2 vroeg zich of of ze wel moesten komen omdat ze ook nog amper een team op de been konden krijgen. Uiteindelijk viel dat wel mee en hadden ze een man minder maar kwamen wel met 3 spelers met een rating van ca 1700.  We mochten dus beginnen met een punt voorsprong. Dat werd al snel meer door een goede partij van Theo. Ook Hans was goed bezig en gaf Wim Brinkhuis deze keer geen schijn van kans.  Jos raakte verwikkeld in een remise variant en dat werd het ook. Alhoewel later bleek dat er meer in had kunnen zitten. (zei Fritz). Maar het was dus al snel 3,5- 0,5 dus dat leek kat-in-het-bakkie.  Mooi niet dus.  Frans gaf een toren weg en verloor,  John vocht zich heel goed, na stukverlies,  uit een zware aanval maar had te weinig over voor een goed eindspel. Thomas vergaloppeerde zich met de lichte stukken en kwam er twee achter. Hij vocht nog een pion naar de overzijde, maar in het zicht van de haven moest deze toch capituleren. Dus was het al weer 3,5-3,5. Er restte nog de partij van Wim, zo ging het hele clubje toeschouwers weer een bord verder.  Wim had een materieel gelijke stelling, maar positioneel kwam hij toch steeds verder achterop.  Er kwam zelfs een dreigende koningsaanval op hem af en eigenlijk leek het er op dat deze partij ook voor Borne verloren zou gaan. Maar de tegenstander zette, in tijdnood,  de dame op een (voor ENO) verkeerd veld en daarna was het laatste punt voor Wim en voor Borne.  Zijn we toch nog derde geworden. Het was een boeiende schaakavond.

de individuele uitslagen:

1. Leerentveld,J.G.(John) 1674 Niels Voortman 1694 0 1