Interne competitie ronde 20 en 21: Gelukkige ontsnappingen in schaakpartijen

In de strijd om het interne kampioenschap van de schaakvereniging Borne kreeg clubkampioen Norbert Waanders het in ronde 20 behoorlijk benauwd. Hij liet zich insnoeren door Henk Eillert, verloor een pion en moest toezien dat Henk al zijn zware stukken naar de open g-lijn dirigeerde. De stelling leek glad verloren voor Norbert die met een dameuitval nog wat paniek probeerde te veroorzaken. Met een schijnoffer van de dame had Henk daarop zijn goede spel kunnen bekronen, maar hinkend op twee gedachten bedacht hij een ander plan dat helaas meteen tot materiaalverlies leidde. Nadat de kruitdampen waren opgetrokken ging Henk in verloren stelling door zijn vlag. Ook de partij tussen Erik Witteveen en Wim Arns werd spannend. In een ingewikkelde manoeuvreerpartij leek Wim aan het langste eind te gaan trekken, maar juist toen het er op aan kwam deed hij zijn zetten in de verkeerde volgorde en  zag hij nog een goede kans over het hoofd, waarna Erik kon ontsnappen. Een flinke fout van  Wim tot besluit leverde Erik zelfs ineens het volle pond op. Freek Wentink kwam iets minder te staan tegen Johan Alberts en besloot iets te impulsief tot een kwaliteitsoffer. Dit was geen goed idee; Johan wist daar in het vervolg wel raad mee en won de partij.

Frans Veltkamp speelde in ronde 21 een puike partij tegen Jos Muller. Die kwam er totaal niet aan te pas na een wat weifelachtige opening, waarin hij verzuimde tijdig te rocheren. Frans richtte met een mooie pionzet en een daarop volgende dameuitval de nodige schade aan in de stelling van Jos, won er twee pionnen en besloot met een matdreiging die Jos niet goed meer wist te pareren. Hans Kroeze ging al te voortvarend met zijn pionnen in het centrum naar voren en gaf Rik Veldhuis daarmee de kans om met een paard in zijn stelling infiltreren. Na een blunder in slechte stelling verloor Hans ook nog een stuk en moest hij opgeven. De partij tussen Ben ten Dam en Wim Arns bleef netjes in evenwicht, remise dus. Theo Heeregrave zag een paardoffer van Cor van Bree niet aankomen en verloor de dame en de partij. Erik Witteveen stond de hele partij een pion voor tegen Freek Wentink, maar wikkelde af naar een remise staand toreneindspel. Freek verdedigde dit eindspel echter helemaal verkeerd en verloor alsnog. Jos de Vries verloor na een penning een stuk, ook nog gevolgd door een kwaliteit. Met een toren voorsprong werd Johan Alberts blijkbaar nonchalant, want hij gaf opeens zomaar zijn dame weg. Met een vorkje leek hij vervolgens ook nog een toren te verliezen (wat overigens niet klopte!) en dus gaf hij (misschien iets te vroeg?) op. Guus Nolte kreeg tegen Ton Droste de open e-lijn in handen, verzuimde de mogelijkheid Tons dame te winnen, maar wikkelde goed af naar een eindspel waarin hij met zijn vrije h-pion zo kon doorlopen. Henk Dijkhuis trapte eerst in een vorkje van Joop Naatje, verloor daarna nog een toren en liet zich tot overmaat van ramp mat zetten. Gerard Boersma kwam een pion voor tegen Frits van Dorp maar verloor na een fout een kwaliteit, waarna ook stukverlies niet meer te voorkomen bleek. Frits speelde de partij netjes uit.