Interne competitie ronde 22 en 23: John Leerentveld neemt revanche op zichzelf

Het onderlinge duel in ronde 22 van de schaakcompetitie tussen John Leerentveld en Paul Formanoij, de nummers 2 en 3 op de ranglijst van de SV Borne, was binnen een mum van tijd beslist. Nadat John al in de opening een voor hem ongunstige stukkenruil had toegestaan beging hij een fikse blunder, waarmee hij twee pionnen verloor. Met daarbij een zeer onprettige positie van zijn koning, dus gaf hij meteen op. De partij tussen Rik Veldhuis en Jos Muller leek door de tegengestelde rochades op een pionnenstorm uit te draaien, maar Rik koos voor het belegeren van een zwakke pion die hij uiteindelijk ook wist te winnen. Jos deed met zijn loperpaar verwoede pogingen om compensatie te krijgen, maar met een ijzersterk paard in het centrum wist Rik alle gevaren te bezweren. Na stukverlies had Jos eigenlijk al op kunnen geven, maar hij had nog een troef, namelijk een vrijpion. Nadat ook deze door Rik vakkundig onschadelijk was gemaakt was het toch helemaal uit. Henk Eillert speelde een sterke partij tegen Cor van Bree. Cor raakte een kwaliteit achter en probeerde daarvoor compensatie te krijgen. Henk rekende echter dieper door en won met behulp van een machtige batterij op de lange diagonaal de partij. Ook Ben ten Dam speelde een puike partij tegen Lex Griffioen. Eigenlijk deed Ben de hele partij alles goed behalve het accepteren van het remiseaanbod van Lex in een voor Ben gewonnen stelling. Waarschijnlijk iets te vaak in het verleden een goede stelling tegen Lex weggegeven. Guus Nolte wist een stuk voor te komen tegen Freek Wentink die nog wat tegensputterde met een vrijpion. Dit was eigenlijk onvoldoende, maar Guus zag het niet en gaf zijn stuk weer terug hetgeen resulteerde in remise. Ton Droste sprokkelde tegen Joop Naatje flink wat pionnnen bij elkaar en deed er daarna nog een schepje bovenop met stukwinst waarna de zege hem niet meer kon ontgaan. Frans Veltkamp won simpel een pion in de opening tegen Frits van Dorp en dacht een makkelijke avond te krijgen. Frits verdedigde zich echter knap en wist na met zijn toren te zijn binnengedrongen een ongelijkelopereindspel te bereiken dat remise werd. Nieuwkomer Willem Venerius liet zich meteen gelden door Henk Dijkhuis binnen een tiental zetten mat te zetten. We zijn benieuwd wat hij verder in zijn mars heeft.

John Leerentveld wist in ronde 23 als eerste speler van de club de sterke Rik Veldhuis te verslaan en revancheerde zich hiermee geheel voor zijn wanprestatie in de vorige ronde. Rik deed het niet helemaal goed in de opening, verloor een pion en ging op zoek naar wat compensatie. John hield zijn verdediging echter goed gesloten en nam de aanval over via de c-lijn. Rik leek mat te lopen, maar dat was gezichtsbedrog. Uiteindelijk was er nog een knap (en correct) kwaliteitsoffer voor nodig om Rik tot overgave te dwingen. Jos Muller werd helemaal gestoord van de hoeveelheid onverwachte zetten van zijn tegenstander Hans Kroeze. Niet dat die zetten nou zo goed waren, maar het kostte Jos veel tijd. Met vijf pionnen voorsprong voor Jos was de strijd uiteindelijk wel gestreden, zeker toen Hans ook nog een stuk weggaf. Henk Eillert maakte het Lex Griffioen gemakkelijk door in de opening een pion weg te geven in iets mindere stelling. Lex wikkelde daarna relatief eenvoudig af naar een gewonnen eindspel. Erik Witteveen had een gezonde pion voorsprong tegen Cor van Bree, maar moest na een slordigheid een toren geven om mat te voorkomen. Die klap kwam hj niet meer te boven. Ben ten Dam wist tegen Johan Alberts beter om te gaan met de spanningen in het centrum en kreeg na pionwinst ook nog een winnende aanval. Jos de Vries leek op winst af te stevenen tegen Ton Droste, maar na onnodig kwaliteitsverlies trok hij alsnog aan het kortste eind. Willem Venerius had het een stuk moeilijker dan in de vorige ronde en verloor met een slechte koningspositie een stuk tegen Joop Naatje. Joop leek echter geen plan te hebben en liet zich het stuk weer afsnoepen, waarna de extra pionnen van Willem de doorslag gaven. Clemens Fransen en Gerard Boersma speelden een knotsgekke partij met wisselende kansen. Gerard kwam ergens in de verwikkelingen een stuk voor, maar Clemens won de partij. Henk Dijkhuis zette zijn partij vrij solide op  tegen Guus Nolte, maar liet zich daarna toch nog vrij gemakkelijk de kaas van het brood eten door Guus. Geen remises deze ronde!