KNSB team zonder punten naar huis

De schade bleef beperkt.

De tweede ronde was een uitwedstrijd in Lichtenvoorde. Rokade is een vereniging welke onder de Oostelijke Schaakbond valt. Daarom voor ons een nieuw gezicht.   Dit sterke team met kampioenaspiraties  was voor ons een moeilijke tegenstander. Ook omdat we Lex, Art en Bert  moesten missen waren de kansen op een of twee matchpunten niet erg groot.

Hier en daar werd al (te) snel geprobeerd remise overeen te komen, maar het ratingsverschil was voor de meeste tegenstanders een reden om door te blijven spelen.  Bij Cor bijvoorbeeld. Het pionverlies in het toreneindspel bleek daarna voldoende voor het eerste verliespunt. Wel lukte het Patrick en Norbert om remise overeen te komen. Om daarna gezellig op het buitenterras te analyseren en te genieten van de zon.
Jos was inmiddels in een onduidelijk pionneneindspel beland maar  de tegenstander maakte een ernstige misrekening  (het vierkantje van de vrijpion) en gaf toen meteen op.  Met tussenstand 2-2 zag het er nog aardig uit. Thomas had materieel voordeel (kwaliteit). Frans ging voortvarend van start, liet de ontwikkeling van de damevleugel even liggen en stond er van uit de opening goed voor en ook Henk had een voordelige stelling met een extra pion.  Zouden we nog een matchpunt kunnen pakken?  Marinus opende weer eens on-traditioneel en beantwoorde c4 met f5. Wits antwoord was daarna h4 en vervolgens h5.  Het werd een echte worstelpartij, De ontwikkeling ging wat moeizaam, maar hij werkte zich er netjes uit. Hij durfde uiteindelijk zelfs kort te rokeren met de vijandige pion voor de deur.  Maar ergens ging er iets mis en was materiaalverlies het gevolg. Met een stuk en heel veel ratingpunten minder was er niet veel eer meer te behalen. Frans, die op een vol bord  zijn dame voor twee torens had geruild, verloor met een schaakje een loper en kon ook inpakken. Intussen was het Henk wel gelukt remise overeen te komen.
Als laatste keken we nog naar Thomas.  Zijn materieel voordeel werd inmiddels door een veel mindere stelling negatief gecompenseerd. Ook was de 40 zetten grens nog lang niet bereikt terwijl de klok “5 voor 12” aangaf . Na enige  overweging werd ook hier remise geaccepteerd.  Einduitslag 5-3.

Rokade

Borne

Leroi , M.R. (Marcel) 1931 Munster , P. (Patrick) 1935 z-w ½ – ½
Mulder , N. (Nick) 2090 Waanders , N.G.H. (Norbert) 1834 w-z ½ – ½
Dorst , M.H. (Menno) 1865 Eillert , H. (Henk) 1626 z-w ½ – ½
Swerink , E.E. (Erwin) 1953 Tibbe , M.T. (Marinus) 1721 w-z 1 – 0
Luimes , A.J. (Arent) 1900 Veltkamp , F. (Frans) 1645 z-w 1 – 0
Marneth , M. (Maarten) 1774 Muller , J. (Jos) 1652 w-z 0 – 1
Gerhardus , R.W.M. (Robbie) 1802 Bree van, C. (Cor) 1577 z-w 1 – 0
Stevens , R. (Rob) 1685 Berghuis , T. (Thomas) 1474 w-z ½ – ½
Gemiddelde Rating: 1875 Gemiddelde Rating: 1683 5-3

De volgende wedstrijd is op 3 oktober. We krijgen dan het Nijverdalse ENO op bezoek.