Vroege voorsprong ontwikkelde remisevirus.

Speeldatum:            3 November 2018
Team:                         Borne/Delden, KNSB klasse 4B
Ronde:                       3
Plaats:                        Thuiswedstrijd in de Wiekslag
Tegenstander:         ENO Nijverdal

De Nijverdallers waren keurig op tijd, maar bij ons waren er problemen. Nieuwkomer Marc Pots had de berichtgeving niet gezien en kon na enkele telefonische pogingen vertellen dat hij ook niet in staat was te komen. Dus nam Jos na ruim een half uur zijn plaats in op bord 5.
Op de borden leek het wel goed te gaan. De scherp spelende Marinus maakte slippertje in de opening, dat niet afgestraft werd, vervolgens rolde hij de tegenstander op en zaten na 3 kwartier de stukken weer in het doosje. 1-0.
Door die mooie start kwam het remise spook weer opdagen. Lex keek al tegen de hoge rating van zijn tegenstander aan en toen hij na 14 zetten remise aangeboden kreeg nam hij dat maar al te graag aan. Buurman Patrick noemde zich wat onzeker omdat hij niet alle bewegingen van de tegenstander had zien aankomen. In iets betere stelling werd ook tot remise besloten.
Remiseman Bert kon tegen de ook degelijk spelende Freek de Goede ook geen voordelige positie behalen en ook hier werd een half punt genoteerd. Maar deze hadden we min of meer ingecalculeerd.
Jos had wel een duidelijk betere stelling, maar het was nog lang niet gespeeld. Met 40 minuten achterstand in de start + het onbedoeld meespelen en een kijkje op de nog spelende borden dacht Jos ook met remise goed te doen.  (Achteraf had ik daar spijt van omdat ik later toch het gevoel had dat hier de winst, dus een half punt, mogelijk heb laten zitten.)
Met de tussenstand 3-2 kreeg het verdere verloop toch een andere wending. De goed spelende Henk verspeelde een kwaliteit, zonder enige compensatie. Norbert zat weliswaar een beetje in de verdrukking, maar hij kon ergens twee stukken winnen tegen een toren, maar ging voor volledig stukwinst. De tegenstander had een verrassende tussenzet en haalde een beslissend voordeel.  Toen was het ineens 3-4.
Alle hoop was gevestigd op Art die misschien ons eerste matchpuntje binnen zou kunnen halen.  Onder ruime belangstelling speelde hij een lastig eindspel met pionnen en stukken wat op bepaalde moment toch echt wel winnend was. Art bleef heel koel onder de druk, maar maakte helaas niet altijd juiste keuze. Remise kon hij nog net grijpen, maar dat was te weinig voor teampunten.

Volgende teamwedstrijd op 24 november in Lonneker

De individuele uitslagen: