Zaterdagteam pakt eerste matchpunt

Ronde:                       4
Plaats:                       Uitwedstrijd in Lonneker
Tegenstander:         SV Lonneker

Afgelopen zaterdag speelde ons zaterdagteam een 4-punten wedstrijd en wel in Lonneker. Het is de strijd om de-op-een-na-laatste plaats. Door een hogere bordscore stonden we daar iets beter voor, ook is onze gemiddelde rating behoorlijk hoger.  Vroege remises waren taboe. Er moest gestreden worden.

Maar ja soms zit het mee, soms zit het tegen. Met een 4-4 resultaat, met enig geluk verkregen, mochten we toch onze handen dicht knijpen.  Daarmee bleven we Lonneker nog voor op de ranglijst.   De onderste plaats  werd hiermee overgedaan aan Drienerlo, dat met 6-2 verloor van ENO.

Op de borden ging het wisselend.  Cor speelde in rapid tempo 33 zetten. Door een (te) vroeg offerstuk, gevolgd door een grootscheepse afruil had hij in het eindspel niet veel meer te vertellen Voor 15.00 konden we al een verliespunt noteren.  Dit  punt werd goedgemaakt door Marinus die weer schitterde met zijn offensieve spel.  Inmiddels waren we een uur verder. Bert en Lex hadden beide weer remise ideeën, maar het idee dat we meer moesten zorgde ervoor dat er nog doorgespeeld wed. Uiteindelijk werd de stelling er ook naar. Men wilde niet verliezen, maar kon ook geen winstgevend plan bedenken. Dus werd het toch maar weer remise. Norbert ging wel voor meer, maar na een superieure damezet van de jonge tegenstandster kwam hij na gedwongen afruil toch een kwaliteit achter. Dat zij meteen daarna een toren weggaf en Norbert dus een stuk voor kwam kunnen we als geluk kwalificeren. Geluk dwing je af zeggen ze in het voetbal. Of dat hier ook geldt? Dus stonden we in een keer een punt voor. Helaas moest Patrick dit punt weer inleveren bij de vader van Norberts tegenstandster.  De pion achterstand was nog niet het ergste, maar met de chronische druk op zijn stelling kreeg  Patrick geen kans.  Ook Jos speelde voluit, maar de tegenstander wist het allemaal te pareren.  Dus in een eindspel maar op pionnenroof gegaan.  Daarmee herpakte de tegenstander zijn kansen en kon hij zijn passieve Toren en Paard opnieuw activeren en gevaarlijk maken. Hij zag zich kans hiermee remise af te dwingen met een eeuwig schaak na 32 zetten, maar had hier eenvoudig meer kunnen bereiken.  Dus moest Art het weer doen als laatste. (dus weer een foto van Art).   Hij had al eerder een remise aanbod overwogen, maar koos er toch voor een winstvariant te zoeken.  Maar die zag niemand en die zat er ook niet in, dus werd het toch remise en de einduitslag 4-4.  Art als laatste klaar met 35 zetten om 16.40 uur. Niemand haalde de 40 zetten grens.

Lonneker 2

Borne

Meijerink , J. (Jürgen) 1919 Munster , P. (Patrick) 1951 z-w 1 – 0
Gerritsen , G.H.G. (Gijs) 1857 Griffioen , A. (Lex) 1944 w-z ½ – ½
Meijerink , I. (Inken) 1652 Waanders , N.G.H. (Norbert) 1836 z-w 0 – 1
Babic , I.V. (Igor) 1675 Rol , A. (Art) 1833 w-z ½ – ½
Stoltenborgh , W.R. (Wim) 1708 Tibbe , M.T. (Marinus) 1732 z-w 0 – 1
Jonkers , H. (Henk) 1639 Akker van den, B. (Bert) 1699 w-z ½ – ½
Wissenburg , W.A.G. (Walter) 1562 Muller , J. (Jos) 1673 z-w ½ – ½
Hulskers , A. (Albert) 1530 Bree van, C. (Cor) 1576 w-z 1 – 0
Gemiddelde Rating: 1693 Gemiddelde Rating: 1781 4-4

De volgende wedstrijd is een uitwedstrijd tegen Max Euwe 3: 15 december.