Zaterdagteam succesvol tegen topper Max Euwe 3

Ronde:                       5  Klasse 4b
Plaats:                        Uitwedstrijd in Enschede
Tegenstander:         Max Euwe 3

Het zaterdagteam reisde vandaag af naar Enschede. In het clubgebouw van Max Euwe vond een echte schaakmarathon plaats. 4 teams van Max Euwe speelden hun thuiswedstrijd.  ME1 in de eerste klasse, ME2  in de tweede klasse en Me3 en 4 in de vierde klasse.
De verwachtingen waren voor ons niet erg hoog. Max Euwe 3 had alle 4 wedstrijden tot nu toe ruim gewonnen en stond fier bovenaan. Het is Barcelona tegen Heracles had ik al horen zeggen. Maar toch , als  je na 5 kwartier spelen de borden langs ging kon Borne nog wel eens voor een stuntje gaan zorgen.
Henk speelde een wilde opening en sprokkelde snel een aantal pionnen, maar liet zijn paard vangen. Het paardverlies werd ruim gecompenseerd door zijn overmacht aan pionnen. De tegenstander wist er geen raad mee en ging vrij snel in op het remiseaanbod. Ook Jos  bood remise aan. Een iets schijnbaar betere stelling, maar wel met veel tijdverbruik. De tegenstander kon er eenvoudig wel 20 minuten over nadenken maar ging akkoord.  Marinus had na een bizarre opening geen pionnen meer op de damevleugel. Wel kreeg hij, zoals gewoonlijk, mooi aanvalsspel en zou moeten winnen. Maar hij zette pardoes zijn dame op een bedreigd veld neer. Over en sluiten. Dat was een hele domper.  Intussen had Lex ook een remise gescoord en was daarmee de helft al klaar. De andere helft deed er veel langer over en maakten allen de 40 zetten vol. Als eerste Thomas die met alles-of-niets strategie een aanval op de koningsstelling lanceerde. De verdediging van de tegenstander klopte niet helemaal en na Kh2 offerde Thomas een loper. (zie foto).  Voordat de tegenstander het in de gaten had stond hij drie zetten later mat: 2,5-2,5 Dat was een mooie opsteker, want ook op de andere borden zag het er niet verkeerd uit.

Thomas gaf mat in drie na een stukoffer

Patrick, Norbert en Art  konden met 2 punten uit de 3 resterende partijen voor een stunt zorgen. Helaas, Art gaf een toren weg omdat er een vijandige loper uit zijn gezichtsveld stond. (verscholen achter een paard). Maar die loper stond er al uren zei Sjaak Piest, zijn tegenstander.  Dus moesten we de laatste twee partijen winnen. Patrick had een eindspel met toren en ongelijke lopers. Aanvankelijk met een pion minder, maar nu weer met een pion meer.  Patrick probeerde te forceren met een kwaliteits-offer, maar dat kon het niet redden en moest berusten in remise. De meest spannende partij werd gespeeld door Norbert. De eerste 20 zetten werden in een traag tempo afgewerkt. Norbert had hier een iets betere stelling. De volgende 20 zetten werden in 30 seconden per zet afgewikkeld om de 40 zetten grens op tijd te halen. Daar kwam Norbert wat slechter uit. Hij moest een pion geven en kreeg een aanval op zijn koningsstelling. Met de zwarte dame op h5 werd hij gedongen een toren te offeren (zie foto), maar met een counter nam hij een vrij staande loper op d7 terug en hij forceerde daarmee een dodelijke matdreiging. Eindstand 4-4.  We waren heel dicht bij beter, maar dit is een resultaat om tevreden mee te zijn.

De volgende wedstrijd is een thuiswedstrijd op 9 februari 2019 tegen Drienerlo.

Norbert moet hier g4 spelen om niet mat te gaan

De individuele resultaten:

SG Max Euwe 3

Borne

Compagnie , L.G. (Luc) 2125 Munster , P. (Patrick) 1951 z-w ½ – ½
Molen van der, J. (Jarich) 1698 Griffioen , A. (Lex) 1944 w-z ½ – ½
Snuverink , L. (Laurens) 1938 Waanders , N.G.H. (Norbert) 1836 z-w 0 – 1
Piest , J.A. (Sjaak) 1983 Rol , A. (Art) 1833 w-z 1 – 0
Tempelman , K. (Kristianne) 1873 Tibbe , M.T. (Marinus) 1732 z-w 1 – 0
Vleeming , V. (Vincent) 1857 Eillert , H. (Henk) 1650 w-z ½ – ½
Aalbers , T.W.J. (Thijs) 1823 Muller , J. (Jos) 1673 z-w ½ – ½
Rabbers , L.H.D. (Daniel) 1748 Berghuis , T. (Thomas) 1471 w-z 0 – 1
Gemiddelde Rating: 1881 Gemiddelde Rating: 1761 4-4

Jan Timman speelde voor Wageningen op bord 5. Hij won overtuigend

Het was een top schaakdag op hoog niveau.
Max Euwe 4 verloor overigens met 6-2 van Rokade uit Lichtenvoorde. Dit zijn onze tegenstanders in de vierde klasse.
Max Euwe 2 won van Voorst met 5,5-2,5.
Wageningen, met Jan Timman op bord 5, won van het Tiental Max Euwe 1  met 5,5-4,5