Avond-achttal maatje te klein.

Datum:     Maandag 11 februari 2019
Team:      SOS-1
Ronde:    5,  klasse 1E
Plaats:     Uitwedstrijd in  Voorst
Tegenstander:        Voorster Schaakclub

Ons avond-achttal ging deze keer een ongebruikelijke tegenstander ontmoeten. Daarvoor werd de reis naar Voorst gemaakt. Dat ligt onder de rook van Zutphen en dus over de IJssel. De reis valt mee. 35 minuten, dat is minder dan spelen in Hardenberg of Winterswijk.  Aldaar konden we meemaken hoe het spelen in een voetbalkantine is.  Op de prijzen van de drankjes na was het allemaal wel in orde.  We moesten ons bedienen van twee invallers maar voelden ons niet kansloos tegen  deze toch wel sterke club.  Hans, de verwachtingen waren deze keer hoog,  was deze keer het eerst klaar. In een niet al te beste stelling gaf Hans een Toren weg en gaf meteen op.  Ook Henk maakte het niet lang en verloor zijn partij. John had een pion minder, maar ze waren zo ongelukkig verdeeld dat het niet te houden was. De stukken waren gebonden. De Koning stond buiten (eind)spel en was kwetsbaar.  Erik opende heel bizar, ontstaan door zet-verwisseling. De tegenstander nam de gratis pion niet maar wilde meer druk op f7. Dat was de redding voor Erik. Alhoewel de koning al vroeg in het spel op g6 stond.  Toch belande Erik in een Toreneindspel met een vrije kantpion. Deze werd niet behouden maar nog steeds was remise binnen handbereik.  Erik speelde op winst en liet zijn koning buitensluiten. Dat werd hem fataal. Ook Peter speelde goed spel, maar koos de verkeerde voortzetting in het eindspel.  Intussen was het 5-0 en was er niet veel meer te halen. De resterende partijen stonden er wel goed voor.  Jos maakte remise.  Welliswaar een mooie pion meer, maar met Dames + Toren op het bord en weinig tijd, had hij het wel gezien. Wim ploeterde zich door de partij heen en kwam er steeds beter voor te staan. Dat kwam in een st

Wim won als enigste zijn partij

roomversnelling en hij won dan ook als enigste zijn partij. Rik had waarschijnlijk ook ergens kunnen winnen, toen hij nog die vrijpion had. Maar de loper kon toch meer dan het paard in het eindspel.  Uiteindelijk  verzuimde hij zijn paard te offeren om een remise af te dwingen en verloor alsnog.

Voorster S.C. 1

S.V. Borne 1