Interne Competitie ronde 17 en 18: Ben ten Dam verslaat clubkampioen

Hoewel ronde 17 slechts drie partijen telde voor de interne competitie van de SV Borne was er genoeg sensatie te beleven (mede door de beelden van de voetbalwedstrijd tussen Real Madrid en Ajax, te zien in een ander deel van de schaakruimte). Ben ten Dam kwam aardig uit de opening tegen clubkampioen Norbert Waanders, maar plaatste ietwat overmoedig een stukoffer. Norbert had al gezien hoe het offer te weerleggen was, maar koos op het laatst toch een andere variant die hem gelijk een toren kostte. Tot overmaat van ramp deed hij er even later nog een loper bij en kon meteen opgeven. John Leerentveld kampte de hele partij tegen Hans Kroeze met een slechte pionnenstructuur en een kreupele loper. Hans kreeg alle gelegenheid om zijn stukken naar goede velden te dirigeren en was alert toen John hem de kans gaf met zijn paard en dame de stelling binnen te dringen. De dreigingen van Hans kostten John een toren en de partij. Een prima prestatie van Hans. Ter compensatie van al dit geweld kwamen Erik Witteveen en Guus Nolte deze avond tot een gemoedelijke remise.

In ronde 18 stuurde Paul Formanoij tegen Ben ten Dam met afruil van alle zware stukken op een verraderlijk eindspel aan: het ging er vooral om wie het eerst kon promoveren. Na een foutje van Ben promoveerde Paul met schaak en kon hij vervolgens met dameruil de winst afdwingen. Mogelijk heeft Ben eerder de winst gemist. Ook bij Hans Kroeze tegen Lex Griffioen werden veel stukken geruild, maar Lex kreeg daarna wel druk op de halfopen b-lijn. De witte verdediging leek wat gekunsteld. Een poging van Hans om los te komen leidde dan ook tot materiaalverlies, waarna Lex simpel kon afwikkelen naar winst. Erik Witteveen en Frans Veltkamp kwamen remise overeen, overigens nadat Erik stukwinst had laten liggen. Theo Heeregrave had met drie pionnen extra de winst op Freek Wentink praktisch op zak, maar liet zich verrassen door een schaakje dat de dame kostte. Het eindspel werd door Freek nog behoorlijk mishandeld, maar hij won wel. Willem Venerius plantte een loper op veld d3 in de stelling van Guus Nolte. Guus reageerde niet goed, liet eerst een stuk instaan en gaf later op hetzelfde veld d3 ook nog een paard de ruimte om vernietigend binnen te komen. Teveel om de partij nog te kunnen redden. Clemens Fransen leek steeds iets beter te staan tegen Gerard Boersma, maar gaf een belangrijke pion weg op f6. Gerard werd hierdoor wat overmoedig en offerde op de zwarte koningsstelling. Dit zette hij te ver door. Na een schaakje verloor hij een toren en ging door zijn vlag. Jos de Vries kwam twee gezonde pionnen voor tegen Gert Nijhuis, maar voordat hij een stuk terug sloeg permitteerde hij zich nog even een fataal tussenschaakje. De partij kantelde op slag. Het stuk zag hij niet meer terug, even later ging er nog een kwaliteit van het bord. Jos kwam er niet meer aan te pas in deze partij. Thijs Mangelsdorf kreeg van Nicole Moss alle medewerking en beeindigde de korte partij met damewinst.