KNSB 8-tal kon het niet redden tegen Max Euwe 4

Ronde:                       8
Plaats:                        Thuiswedstrijd in Borne
Tegenstander:         Max Euwe 4

Max Euwe 4 moest punten halen. Daarvoor waren ze op maximale sterkte naar Borne gekomen. Het Bornse team had echter te maken met afzeggingen en niet beschikbare invallers.  De gemiddelde rating was nog wel in ons voordeel. (Gert niet meegerekend). Ook had men gekozen voor een min of meer tactische opstelling. Ze zaten in ieder geval niet op rating. Bij ons was dat ook het geval. Gert nam plaats op bord 3, Waardoor  Art en Henk twee borden lager speelden. In de hoop gemakkelijker punten te pakken. Maar Gert pakte de punten zelf. (opsteker)
Henk vergaloppeerde zich tegen Albert Vasse, die zijn reputatie als arbiter ook nog even aansprak. Daarna volgde een (misschien te) vroege remise van Art. De remise van Gert en Jos waren min of meer winstpunten (gezien de rating), maar maakten de achterstand niet goed. Lex dacht zijn tegenstander zo vast te zetten dat er een zetdwang zou ontstaan. Maar Cees Doevelaar had precies een toren vrij die op 2 velden kon staan. Lex kon er niet door komen: Remise. Dat lukte Patrick wel. Ook hier was er een dichtgepakte stelling, maar Patrick wist de damevleugel open te breken, een loper tijdelijk op te sluiten en daarmee een toren en de partij te winnen.  Inmiddels

Patrick in de winnende aktie

waren onze jongste  spelers, die elkaar op bord 8 bestreden in een  toreneindspel, met 4 torens,  beland.  De pionnen van Thomas stonden het slechtst tov de dubbele torens van zijn opponent. Dat was inleveren dus.   De laatste partij was een strijdende Marinus Tibbe. Hij had tegen Gerard Grotenhuis, onze Twentse Schaaknestor, eerst een Dame tegen stukken. Wisselde later weer stukken tegen een Dame. Maar het verschil bleek een pion. En dat bleef tot en met het toreneindspel. Helaas stond de koning van Marinus verkeerd en kon hij geen remise meer houden.

De laatste Ronde is op 11 Mei tegen Almelo. Wordt hier in Borne gespeeld.

Schaaknestor Grotenhuis

Borne