Interne competitie ronde 19 en 20: Speelzaal SV Borne overspoeld door schakers

John Leerentveld bracht in ronde 19 van de schaakcompetitie van de SV Borne een wat speculatief stukoffer tegen Henk Eillert. Waarschijnlijk was het incorrect, maar het lukte Henk niet om dit aan te tonen. Hij liet zich in de verdediging drukken en maakte daarbij enkele fouten. John won materiaal terug en kon vervolgens ongehinderd met een van zijn vrijpionnen oprukken en promoveren. Henk zag dit natuurlijk al aankomen en moest dus opgeven. Jos Muller bracht een ‘zwarte leeuw’ op het bord tegen Ben ten Dam, waarmee hij Ben aan het schrikken maakte. Ben wist met een fraai schijnoffer echter goed te profiteren van een onnauwkeurigheidje van Jos. Daarmee kwam de stelling weer in evenwicht: remise dus. Theo Heeregrave en Frans Veltkamp kregen een dameeindspel op het bord, waarbij Theo met zijn pluspionnen had moeten winnen. Theo was echter niet doortastend genoeg en Frans sleepte dus een benauwde remise weg. Clemens Fransen offerde een loper tegen Erik Witteveen in de veronderstelling er een handvol pionnen voor terug te krijgen. Dat klopte helaas niet, waardoor hij de partij verloor. Gerard Boersma deed in de opening tegen Cor van Bree eigenlijk alles verkeerd, zodat Cor een makkelijke avond had met een snelle pionwinst, aanval en stukwinst. Gert Nijhuis had een pionnetje meer tegen Ton Droste, maar durfde in een wat mindere positie een remiseaanbod niet af te slaan. De partij van Joop Naatje tegen Henk Dijkhuis was al ruim binnen het uur beslist in het voordeel van Joop.

De 20e ronde van de competitie (slechts vier partijen) sneeuwde enigszins onder in het geweld van de externe wedstrijden in de speelzaal van de SV Borne. Daar werd een gemeenschappelijke slotronde van een regionale klasse gespeeld met maar liefst acht teams (64 schakers), waaronder een (winnend) team van Borne. Ten behoeve hiervan waren tafels en stoelen van het  Dijkhuis overgebracht naar de speelzaal, een flinke logistieke operatie. De drukte werd overigens nog enigszins acceptabel doordat veel schakers zich regelmatig ophielden in een andere zaal waar Juventus – Ajax te zien was.

Willem Venerius kwam in ronde 20 een stuk achter tegen Ben ten Dam, maar had wel twee pionnen extra en positionele compensatie, zodat de partij in remise uitmondde. Willem leek hiermee goed weg te komen. Freek Wentink versloeg (na een nogal bizarre opening met een witte pion helemaal op d7) Hans Kroeze door met een paar (andere) pionnen naar de overkant te lopen, waarna Hans promotie niet meer kon tegenhouden. Gerard Boersma had overwicht tegen Jos de Vries, maar nadat hij een opgelegde stukwinst miste op zet 12 (hij kon zomaar een loper slaan) wist Jos de partij langzaam maar zeker gelijk te trekken en werd zo remise bereikt. Gert Nijhuis won tweemaal een kwaliteit tegen Joop Naatje. Met een door Joop gefaciliteerde vrijpion op de a-lijn werd dit door Gert uiteindelijk omgezet in winst.