Interne competitie ronde 21 en 22: Topspelers laten steken vallen

Paul Formanoij kwam in ronde 21 van de interne competitie van de schaakvereniging Borne goed weg tegen Jos Muller. Eerst gaf hij een belangrijke centrumpion cadeau in de veronderstelling dat Jos die niet kon slaan wegens kwaliteitsverlies, terwijl hij met zijn vorige zet die kwaliteitswinst zelf onmogelijk had gemaakt. Even later sloeg Paul een pion op f2, alweer in de verkeerde veronderstelling dat deze niet terug kon worden geslagen op straffe van kwaliteitsverlies. Helaas bleek de beoogde toren op a1 gedekt te staan door een witte loper aan de overkant van het bord. Met twee stukken en een pion tegen een toren stond Jos daarna natuurlijk gewonnen, maar volkomen onnodig gaf hij zijn vrijpion meteen weer weg. Nadat beide spelers tot de conclusie kwamen dat het niveau van de schaakpartij hoogstwaarschijnlijk armzalig zou blijven werd remise overeengekomen. Norbert Waanders dacht dat hij wel goed stond en ging winnen van Hans Kroeze, maar hij vatte het te licht op en had uiteindelijk nog geluk in het toreneindspel dat zijn (vrij-)pionnen gevaarlijker bleken dan die van Hans. Ben ten Dam wist netjes de op papier sterkere Rik Veldhuis een remise af te dwingen. Willem Venerius liet toe dat Cor van Bree dames kon ruilen op d8, waarna de zwarte koning geen goed veld meer kon vinden. Cor profiteerde op de d-lijn met een penning en kwaliteitswinst. Willem bleek kansloos in het vervolg. Gerard Boersma deed zichzelf de das om door tegen Erik Witteveen zijn eigen loper op a7 in te sluiten met een pion op b6. In feite spelend met een stuk minder gaf hij ook nog een kwaliteit weg en verloor. Clemens Fransen kon tegen Freek Wentink niet echt een plan bedenken, speelde te passief, verloor een kwaliteit en de partij.

Ronde 22 bevatte slechts vier partijen in verband met externe wedstrijden. Een ingewikkelde partij ontstond tussen Frans Veltkamp en John Leerentveld. Na een pionoffer in een onoverzichtelijke opening zag John allerlei fraaie combinaties voor zich, waar hij (terecht) bij nader inzien toch maar van afzag om vervolgens in de hectiek zomaar een stuk in te leveren. Voor dit stuk en de pion had John nauwelijks compensatie, maar Frans ging (met het oog op de klok?) akkoord met remise in een voor hem gewonnen stelling. Gerard Boersma gebruikte veel tijd in de opening om de bijzondere tegenzetten van Nicole Moss te bevatten. Hij kreeg alle ruimte, maar profiteerde maar halfslachtig van haar nogal dubieuze opzet. Toch kreeg hij op zet 15 duidelijk voordeel en na een blunder van Nicole op zet 16 was de partij zelfs meteen uit. Joop Naatje en Jos de Vries hielden de partij in evenwicht totdat omstreeks de 20e zet Joop een stuk offerde. Jos had dat moeten aannemen met duidelijk voordeel, maar hij durfde niet en kwam daarna zelf in het nadeel door een oppermachtige loper van Joop midden in zijn stelling. Nadat Joop die loper zomaar weer ruilde tegen een zwart paard stond het vrijwel gelijk en werd tot remise besloten. Clemens Fransen versloeg ondanks zijn wat lagere rating Guus Nolte en maakte daarmee een leuk sprongetje op de ranglijst.