Interne competitie ronde 1 en 2: Erik Witteveen start schaakseizoen uitstekend

Norbert Waanders kreeg in de eerste ronde van de interne competitie van de schaakvereniging Borne een zware tegenstander voor zijn kiezen, namelijk John Leerentveld die hem in de laatste partij na een thriller verslagen had. Norbert speelde de Konings-Indische opening nu met overtuiging. Hij bood John in het middenspel de mogelijkheid aan tot stukwinst. John hapte toe, maar Norbert had goed ingeschat dat hij daarna zeer goede aanvalskansen kreeg op de witte koningsvleugel gecombineerd met vervelende penningen op de lange diagonaal richting damevleugel, terwijl de extra loper van John niet meer was dan een grote pion, ingesloten op een hoekveld. Het lukte John ondanks veel denkwerk dan ook niet meer het binnendringen van Norberts dame te verhinderen en hij moest in een hopeloze positie de koning omleggen. Een knappe zege van de clubkampioen. Henk Eillert wist tegen Cor van Bree al snel een kwaliteit te winnen met een vork. Nog even leek Cor terug te komen met een pionwinst, maar nadat Cor zijn sterke loperpaar kwijtraakte via een ruil was de partij beslist in Henks voordeel. Theo Heeregrave offerde een stuk tegen Peter Levink en kreeg daarvoor goede compensatie via een sterke centrumaanval. Peter wist het tij niet te keren en verloor. Ben ten Dam stond minder tegen Wim Arns, maar die accepteerde remise. Ook Willem Venerius en Guus Nolte kwamen tot dit resultaat, maar hier was de stelling totaal dichtgeschoven en zou elke winstpoging slechts tot verlies lijden. Erik Witteveen en Jos Muller leken ook op remise af te stevenen, maar een poging van Jos om een torenafruil te vermijden werd wel heel wreed afgestraft door Erik met een plotseling mat in een! Hans Kroeze begon het seizoen met zijn specialiteit: de koningsaanval. Freek Wentink bleek er niet tegen opgewassen.

Theo Heeregrave kreeg met goed spel in ronde 2 een betere stelling tegen Lex Griffioen, maar hij nam zijn winstkansen niet waar. Toen hij dacht af te wikkelen naar een remiseeindspel met ongelijke lopers wist Lex met een omtrekkende beweging van zijn dame nog net een beslissende mataanval op te zetten. Erik Witteveen zette langzaam maar zeker Rik Veldhuis van het bord met prima spel. Paul Formanoij deed hetzelfde tegen Hans Kroeze. Een versplinterde koningsstelling deed Hans de das om. Wim Arns sprokkelde pionnen tegen Willem Venerius en won. Guus Nolte blunderde in de opening zijn dame weg tegen Ben ten Dam en gaf meteen op. Thijs Mangelsdorf offerde een stuk voor een gevaarlijke aanval tegen de zwarte koning van Jos Muller. Jos vond niet de sterkste voortzetting en verloor de dame. Jos de Vries leverde wat onnodig een stuk en de partij in tegen Gerard Boersma. Freek Wentink verzuimde in de opening een toren te slaan van Henk Dijkhuis en kreeg het nog zwaar. Heel lang stond Henk een stuk voor en had hij de winst voor het oprapen. Aan het eind gaven toch de betere schaakkwaliteiten van Freek de doorslag.