Interne competitie ronde 10 en 11: Winnende koningsmars van Thijs Mangelsdorf

In de interne schaakcompetitie van de SV Borne (ronde 10) bleek Ton Droste totaal kansloos tegen Norbert Waanders. In een korte partij werd het schaakmateriaal van Ton vakkundig uitgedund door Norbert met een simpele winst als resultaat. Gert Nijhuis en Ben ten Dam bereikten remise, nadat Ben wel ergens een goede kans had gemist. Hans Kroeze zag zich genoodzaakt een toren te geven voor een vrijpion van Erik Witteveen die dreigde te promoveren. Vanwege zijn open koningsstelling had Erik het nog moeilijk om zijn voordeel over de streep te trekken. Nadat alle dreigingen van Hans waren geneutraliseerd kon hij het punt bijschrijven. Freek Wentink kreeg een goede stelling tegen Guus Nolte, had zelfs ergens een stuk kunnen winnen, maar ging te voortvarend met zijn stukken in de aanval. Nadat Freek eerst een stuk van Guus had geslagen hingen er opeens bij Freek drie stukken tegelijk, waarvan hij er maar een wist te redden. De compensatie in de vorm van enkele vrijpionnen bleek onvoldoende voor het stuk achterstand. Guus speelde de partij knap uit. Willem Venerius en Frans Veltkamp bereikten een dichtgeschoven pionneneindspel, waarin Frans twee pionnen voorsprong had, maar waar het bijna onmogelijk leek om met de koning binnen te komen. Frans liet met een vrij briljant pionoffer zien dat dit voor hem een fluitje van een cent was. Willem moest meteen opgeven. Thijs Bakker kon het niet bolwerken tegen Peter Levink. Hij doorzag de valletjes die Peter zette niet en verloor (te)veel materiaal. Jos de Vries won een randpion tegen Clemens Fransen, maar daardoor kwam wel zijn dame in de knel. Het kostte moeite om deze te bevrijden. Nadat Jos in het centrum een belangrijke pion verloor kreeg Clemens de overhand. Uiteindelijk won die met twee extra pionnen het lopereindspel. Nicole Moss won in haar tweede seizoen voor het eerst een partij op de club en was daar blij mee. Slachtoffer was Henk Dijkhuis die een dame inleverde bij deze dame en dat vervolgens niet meer kon rechtbreien.

In ronde 11 wist Norbert Waanders in een lange partij tegen Henk Eillert zijn pion voorsprong om te zetten in winst. Theo Heeregrave en Ben ten Dam kwamen remise overeen in gelijke stelling. Jos Muller kwam binnen met een toren op de 7e rij bij Ton Droste die daarna mat niet kon voorkomen. Erik Witteveen won een dame tegen een toren en een stuk, maar ging te nadrukkelijk op zoek naar het mat en vergat daarbij een vrijpion van Thijs Mangelsdorf af te stoppen. Na een lange koningsmars van Thijs waren de schaakjes van Erik op en promoveerde de pion tot nieuwe dame. Een Houdini-ontsnapping van Thijs in een knotsgekke partij. Freek Wentink won binnen enkele zetten twee stukken tegen Joop Naatje en dat bleek ruim voldoende. Hans Kroeze maakte een flinke fout in de opening, maar wist de schade te beperken tot een kwaliteit en een pion. In het eindspel gaf Peter Levink de kwaliteit terug en bereikte zo een gewonnen toreneindspel. Nicole Moss verrekende zich tegen Willem Venerius en kwam er niet meer aan te pas. Jos de Vries won een kwaliteit tegen Thijs Bakker, maar liet verschillende winstmogelijkheden lopen. De verbonden vrijpionnen van Thijs werden hem daarna fataal.