Protocol Corona geldig van 29-09-2020 tot 31-08-2021

Vanaf 1 juli is het toegestaan binnen te sporten. Dit betreft zowel trainingen als wedstrijden (binnen de club en tussen clubs onderling). De bekende regel van 1,5 meter afstand dient echter gehandhaafd te worden.

De hoofdregel voor iedere schaker is dat wanneer u symptomen vertoont, die kunnen wijzen op corona, dan blijft u thuis.

Voor de meest actuele versies van:
– Het NOC*NSF protocol verantwoord sporten, zie https://nocnsf.nl/sportprotocol
– Het KNSB schaakprotocol zie https://www.schaakbond.nl/nieuws/schaken-en-decoronacrisis

Als schaakvereniging Borne zullen wij ons houden aan het Sportprotocol. De concrete afspraken staan op de volgende pagina’s

Algemeen
– Er is altijd een Corona verantwoordelijke aanwezig. Dit is in principe iemand van het bestuur of anders zullen wij een van de leden vragen dit op zich te nemen
– Met het aanmelden voor een speelavond geef je aan geen gezondheidsklachten te hebben die duiden op Corona (zie ook bijlage). Dit kan voor aanvang van de sportactiviteit nogmaals gebeuren.
– Schakers kunnen worden geweigerd of naar huis worden gestuurd tijdens de training of wedstrijd bij (vermoeden) van klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, of koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak.
– Kwetsbare sporters (boven 70 jaar en uit risicogroepen) dienen zelf hun risico te analyseren of zij op de sportlocatie zich in groepen kunnen begeven. Raadpleeg desnoods uw huisarts;
– Als Schaakvereniging Borne zorgen wij voor persoonlijke reinigingsmiddelen in de vorm van doekjes en desinfecterende middelen.
– Vooralsnog gaan het snelschaken, het doorgeefschaak en multisimultaan niet door.

De speelzaal
– Geef elkaar de ruimte bij het binnen gaan en verlaten van de speelzaal. Passeer elkaar niet in de hal naar de speelzaal gang.
– Voor de ventilatie zullen ramen en deuren worden opengezet. Dit vermindert de kans op besmetting. Dit kan van invloed zijn op het geluid en/of de temperatuur.
– Toiletbezoek: Maximaal één persoon tegelijk op het toilet (1 bij de heren; 1 bij de dames).
– De keuken is dicht voor de leden, omdat hier te weinig ruimte is. Wij zullen zorgen dat één persoon op bepaalde momenten consumpties haalt. Indien gewenst kun je zelf een glas mee te nemen.
– Indien je gebruik maakt van de koffiemachine
o probeer dan zo min mogelijk aan te raken.
o Gebruik zo veel mogelijk gepast geld
o Haal geen koffie voor je tegenstander (of doe dit samen).
o Het kan handig zijn je eigen beker mee te nemen.

De partij
– Er geldt (vooralsnog) een maximum aantal spelers van 16 op een speelavond. Om dit te garanderen moet iedereen die wil meespelen zich actief aanmelden (ipv afmelden wanneer je niet komt). Dit kan via de website. Indien er meer dan 16 spelers zijn, zal op basis van de ranglijst worden bepaald wie wordt uitgeloot. Hierbij komt iedereen aan de beurt.
– Reinig of desinfecteer je handen voor aanvang van de wedstrijd;
– Bij een partij zit je naast elkaar en speel je met elk een eigen bord. De klok komt dan in het midden te staan.
– Wij beginnen met “gewone partijen” voor de interne competitie. Om ervoor te zorgen dat een speelavond niet te lang duurt, wordt het speeltempo ingekort naar 1 uur p.p.p.p + 30 seconden per zet Hierdoor is de speelavond korter, waardoor we minder lang op elkaar zitten.

Speciale avonden (zoals inloopavonden) zullen wij in eerste instantie niet organiseren.