herikon bv / Borne 1

3

Totaalscore:

5

Op het programma stond vandaag een thuiswedstrijd voor ons, maar het was ook bijna een thuiswedstrijd voor onze tegenstander.

Almelo 2, op papier de zwakkere tegenstander, heeft 3 jonge spelers in het team die qua rating nog niet uitgegroeid zijn; Goswin Zeeman, Etien Alssema en Thijs Engberink.

Oppassen voor ons dus!

De wedstrijd begon om precies 13.00 uur en iedereen was aanwezig.

De ‘tactische’ opstelling van Almelo was natuurlijk met de reden om iemand ‘op te offeren’ tegen Lex Griffioen. De sterkere spelers van het team van Almelo konden zo op deze manier proberen om de punten te pakken op de borden 2 en 3.

Het eerste uur gebeurde er weinig bijzonders. Het tweede uur was ook niet echt spannend.

Veranderingen qua evenwicht in de stellingen begonnen te komen in het derde uur.

Lex Griffioen had een goede opening en offerde zelfs zijn paard op zet 26. Na iets meer dan 3 uur spelen had hij al een kwaliteit + pion voorsprong en hij won dan ook gemakkelijk zijn partij.

Nico Hilderink (zwart) had een vrij moeilijke partij. Beide spelers maakten de stelling zo gecompliceerd dat ze eigenlijk allebei niet goed de juiste voortzetting wisten.

17. Tb1-b5  Da5-c7    18. Lc4-d3

(àdiagram) Pexg4    19. Lh4-g3  Dc7-d7

20. f2-f3  e6-e5    21. Pc3-d5  Le7-d6    22. PxPf6+  PgxPf6

Met een kleine voorsprong in materiaal, maar met een stelling op het bord die hij niet helemaal vertrouwde bood Nico remise aan.

Ben ten Dam had zijn partij toen al verloren. Hij kwam een beetje in tijdnood en maakte een paar foutjes in een dame + torens eindspel. Hij verloor daardoor een aantal pionnen en de partij.

Kort daarna nam Almelo de leiding in de wedstrijd.

Sjaak Piest op bord 2 had een stelling waarbij beide spelers niet rokeerden. Sjaak verloor een pion, kreeg daardoor wel een aanval, maar was iets te enthousiast met het manoeuvreren van zijn dame in de stelling van de tegenstander. Deze had daarna geen uitweg meer en Sjaak gaf zijn partij op.

Henk-Jan Heeregrave verloor vrijwel gelijk met Sjaak ook zijn partij. Na goed uit de opening gekomen te zijn, kreeg de tegenstander het voor elkaar om positioneel de stelling naar zich toe te trekken. Met een schijnoffer wat de weg vrijmaakte voor een mataanval werd de partij beslist.

Bert van den Akker nam een remise aanbod van Erik Mijnheer aan, wat de tussenstand op 2-4 bracht.

Jaap Glazenburg had de topman van Almelo tegenover zich. Wouter Brey, die vroeger nog uitkwam voor Almelo 1, maakte het zijn tegenstander meteen moeilijk.

Bij een tussenstand van 2-4 kreeg Jaap een remise aanbod. De stelling was in evenwicht, misschien wel iets beter voor de speler van Almelo en er was geen duidelijke winstkans meer. Het aanbod werd aangenomen en daarmee was het een feit dat we zouden verliezen.

Jos Muller hield tot slot ook zijn partij, met een pion minder, remise.

Eindstand: 3-5.