Strijd op de 64 velden barst weer los

Na de spectaculaire seizoensopening met de simultaan van Jan Timman in de raadszaal van ons gemeentehuis (score: 27 punten uit 30 partijen, waaronder 2 remises tegen leden van onze schaakvereniging) is de draad van de interne schaakcompetitie weer opgepakt bij de S.V. Borne.

De eerste ronde bracht de sterkste schakers van het vorig seizoen tegen elkaar: Nico Hilderink en Norbert Waanders. Ze gaven elkaar geen duimbreed toe en besloten in vrijwel gelijke stelling tot remise. Sjaak Piest profiteerde door Henk Eillert te verslaan. Henk besloot tot actief spel door een paard in het centrum te plaatsen, maar helaas kwam dit paard in de problemen door een gebrek aan vluchtvelden. Sjaak maakte er handig gebruik van. Na afwikkeling kwam er een toreneindspel op het bord met een pluspion voor Sjaak. Vermoedelijk had Henk daarin nog wel remisekansen, maar de manier waarop hij het aanpakte was in elk geval niet de beste. Door een ver opgerukte vrijpion van Sjaak  kwam Henk in een soort van zetdwang terecht en uiteindelijk zag hij geen andere uitweg meer dan een overgang naar een volkomen kansloos pionneneindspel. Jos Muller schrok even toen hij dacht een stuk te hebben weggegeven tegen Frans Veltkamp, maar tot zijn geluk kon hij het met een schijnoffer terugwinnen. Ook daarna leek Frans de beste papieren te hebben, maar die bood onverwacht snel remise aan. Jos ging daar uiteraard gretig op in. John Leerentveld (terug bij de club na vele jaren) maakte een verdienstelijk hernieuwd debuut tegen Heinz Eligmann. Hij kwam ver, maar het was net niet voldoende voor de winst. De ongelijke lopers garandeerden remise voor Heinz ondanks twee pionnen achterstand. Erik Witteveen liet zich de kaas van het brood eten door Ben ten Dam. Een voordelige stelling voor Erik veranderde door een te gewaagde koningsmanoeuvre in een verloren stelling, zeker toen hij daarbij ook nog zomaar zijn toren inleverde. Wim Arns had blijkbaar zin in het nieuwe seizoen, want om 0.30 uur zat hij nog achter het bord in een uiterste poging om Werner Kienhuis te verslaan. Het lukte hem ook nog, al nam hij op een zeker moment eerder in de partij daarvoor wel wat teveel risico’s. Werner wist het niet af te straffen. Verder was er een goede start voor Freek Wentink die met zwart Johan Alberts versloeg.

In ronde 2 deden Sjaak Piest en Nico Hilderink flink hun best om zo snel mogelijk alle stukken af te ruilen. Dat dit tot remise leidde kon niemand echt verbazen. Norbert Waanders offerde een stuk tegen twee pionnen voor de aanval. Ben ten Dam dacht met een tegenoffer weer gelijk spel te krijgen maar werd vervolgens verrast door Norbert. Met een fraai schijnoffer van de dame won deze een stuk. Jos Muller manoeuvreerde zichzelf naar een ongunstige variant van het Frans, waarbij hij zijn belangrijke centrumpion moest inleveren. Met een aardig loperoffer dacht hij zich nog te kunnen redden, maar dat werd terecht niet aangenomen door Heinz Eligmann. Die bracht in plaats daarvan een vervelende penning op het bord en uiteindelijk kostte dit Jos twee pionnen, later nog gevolgd door kwaliteitsverlies. Toen Jos tot overmaat van ramp even later ook nog zijn koningsvleugel opengooide, kon hij door Heinz bedankt worden voor de medewerking. John Leerentveld kwam er tegen Paul Formanoij voor de tweede maal achter dat de remisemarge groot is bij ongelijke lopers. Ton Droste kreeg in slechte stelling een toren cadeau van Freek Wentink en klom daardoor naar ongekende hoogte op de ranglijst. Ook Guus Nolte was in een gulle bui. Tot tweemaal toe gaf hij een stuk weg tegen Hans Kroeze. Gerard Boersma die enkele weken naast zijn schoenen had gelopen van trots na zijn zeer opmerkelijke remise tegen Jan Timman, kan zijn schoenen nu wel weer aan doen. Hij verloor een stuk door een verkeerde zetvolgorde te kiezen bij een afwikkeling en gaf later nog meer materiaal cadeau aan Margreet Wevers. Zij kwam eens een kijkje nemen op de club en overweegt een lidmaatschap. Dat zou wel een leuke verandering zijn in dit mannenbolwerk: een dame achter het bord in plaats van erop. Mochten zich nog meer dames (of heren) in Borne zich geroepen voelen: van harte welkom!