|
|
Ben je (nog) geen lid van een schaakvereniging? Dan is dit goed nieuws.
De Koninklijke Nederlandse Schaakbond organiseert samen met meer dan 70 schaakclubs en regionale bonden in de maand september een landelijk schaaktoernooi waaraan iedereen in Nederland gratis kan meedoen: de Schaak-Off. Dit om te vieren dat er na de zomer eindelijk weer fysiek op de club kan worden geschaakt. Iedere schaakliefhebber kan meedoen, het is niet nodig om bij een vereniging aangesloten te zijn.
Het toernooi bestaat uit lokale voorrondes. De winnaars daarvan plaatsen zich voor regionale wedstrijden en daar wordt gestreden voor een ticket in de landelijke finale. Alle wedstrijden vinden fysiek plaats, want dat is wat we tenslotte willen vieren. De indeling bij het toernooi vindt plaats op ervaring: zo speelt iedereen op zijn eigen niveau. Als je wilt meedoen, kun je kijken welke club in jouw provincie beschikbaar is en daar schrijf je je voor in. Er doen 70 clubs mee verspreid over Nederland, dus je kunt altijd in de buurt aanschuiven. Uiteraard wordt rekening gehouden met de op dat moment geldende Coronamaatregelen.
Inschrijven kan via www.schaakoff.nl. Ben jij van de partij? 20 september heeft onze vereniging gereserveerd voor de eerste Schaak-Off ronde.
Speeldatum: 11 juni
Team: 1
Ronde: 4 Klasse 4B (inhaalwedstrijd)
Plaats: Uitwedstrijd in Apeldoorn
Tegenstander: Amevo Apeldoorn 3
In principe hadden we met een kleine overwinning nog van de laatste plaats af kunnen komen. Maar het grote aantal spelers dat deze inhaalronde niet beschikbaar was, maakte dit niet mogelijk. De spoeling was zelfs zo dun dat het minimale aantal spelers (5) niet gehaald kon worden en we de wedstrijd niet konden spelen (Met een boete van de KNSB). Doordat ik op het laatste moment twee spelers (John en Paul) vooruit kon laten spelen ging dit nog net lukken. (tussenuitslag 1-1). We zouden zaterdag met 4 man dan de rest spelen. Dat werden er uiteindelijk drie (!!). Daardoor was een 4-4 eindstand het hoogst haalbare en kon er geen teamoverwinning meer zijn. Einde verhaal dus. Maar de laatste drie der mohikanen hadden er wel zin in en gingen vol goede moed en inspiratie achter het bord zitten. Art ging met zwart gelijk met pionnen op stap naar de koning aan de overkant (Zo iets van wat we goed van Hans Kroeze kennen). Hij deed dat met succes. Het was nog even spannend, want de koning stond niet al te veilig, maar Art maakte de overrompeling goed af. Ook Henk ging flink te keer, offerde een paard en creëerde een flinke aanval op de vijandige koning. Uiteindelijk kan de tegenstander dit houden, maar het eindspel dat er achteraankwam was een kwestie van afmaken. Ook Jos offerde een stuk voor een doorslaande dreiging op de koning van de tegenstander. Helaas had deze nog een openingetje (torenzetje) en er volgde een dodelijke counteraanval. Jammer, want met 4-4 en 3 reglementaire nullen hadden we ook nog een aardig viste kaartje af kunnen geven. Bij het aantal gespeelde wedstrijden was de uitslag 3-2 voor ons……
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Buijse, A. (Arjan) |
1808 |
|
NO |
0 |
1R – 0R |
|
Visser, C. (Cees) |
1995 |
|
NO |
0 |
1R – 0R |
|
Peut van de, A.A. (Aart) |
1818 |
|
Formanoij, P. (Paul) |
1868 |
0 – 1 |
|
Belle van, G.W.T.M. (Frie) |
1893 |
|
Rol, A. (Art) |
1843 |
0 – 1 |
|
Tulfer, P.M. (Paul) |
1796 |
|
Eillert, H. (Henk) |
1701 |
0 – 1 |
|
Huis in ’t Veld, A.J.M. (Andre) |
1751 |
|
Leerentveld, J.G. (John) |
1771 |
1 – 0 |
|
Kraaijkamp, M. (Marcel) |
1862 |
|
Muller, J. (Jos) |
1600 |
1 – 0 |
|
Olivier, N. (Nico) |
1765 |
|
NO |
0 |
1 – 0 |
|
Gemiddelde Rating: |
1836 |
|
Gemiddelde Rating: |
1757 |
5-3 |
Speeldatum: 21 mei 2022
Team: 1
Ronde: 5 (inhaalwedstrijd)
Plaats: thuiswedstrijd in Borne
Tegenstander: PSV DoDO/Barneveld 2.
Locatie de Wiekslag Borne
OP 21 mei haalden we de wedstrijd in van de 5de Ronde. Dit was tegen het combiteam Putten/Barneveld. Dit team was inmiddels kampioen en had in opperbeste stemming de beker maar meegenomen en midden op de bar geplaatst. Er stond voor hun niets meer op het spel. Maar voor ons wel. We hebben nog steeds een matchpunt nodig om niet onderaan te eindigen. Iedereen deed ook zijn uiterste best om voor een stunt te zorgen en de kampioenen te verslaan. Op basis van de ratingen zeker niet kansloos. Als we zo langs de borden liepen dan ging het nog niet eens verkeerd. Patrick met twee half open lijnen (c en f), Thomas met overwicht in het centrum en Henk die na 20 zetten zijn koningsgambietpion terug kreeg, gingen goed en stonden beter. John was een ingewikkelde afruilcombinatie aan het voorbereiden en meende alle varianten te hebben. Regobert en Marinus wat minder omdat er gewoon niet gerokeerd kon worden. Paul gaf een loper voor 2 pionnen en beheerde daarmee het centrum en de damevleugel en kon een pionnen opmars beginnen. Bij Wouter lag het tempo heel laag, de stelling was er ook na.
Als eerste capituleerde Marinus na een fout die hem een stuk koste. Hij speelde nog dapper verder maar de uitslag bleef 0-1. Tegelijk kwam ook Regobert mat te staan omdat hij gewoon de koning niet op tijd in veiligheid kon brengen. Paul maakte de achterstand goed met een dame-koning vork. Natuurlijk met een paard. De tegenstander gaf zich ook hier niet meteen gewonnen gezien het stukoffer van Paul, plus dat hij nog een kwaliteit meenam. Paul liet zich niet van de wijs brengen en won de partij. De combinatie van John liep verkeerd af. Geen voordeel behaald. Intussen wel 3 pionnen minder, dus dat ging niet meer lukken. Thomas was zijn voordeel inmiddels kwijt en raakte zelfs een pion achter. Een gevaarlijke vrijpion. Door afruil van stukken (anders zou hij er nog een verliezen) zag de tegenstander alle kans de partij naar zich toe te trekken. Het werd dus 1-4. De laatste 3 partijen moesten gewonnen worden. Dat leek niet onmogelijk, maar dan werd het wel een strijd tot laat in de middag.
Patrick naderde met een pion voorsprong een toreneindspel. Maar de Toren van de tegenstander werd aktiever en veroverde de +pion. Daarmee werd remise overeengekomen. Over dus….Wouter en zijn tegenstander naderden na 20 zetten de 40 zetten grens. Dus moest de tweede helft van de partij in een Rapid tempo worden afgewerkt. Hier liet Wouter een vrijpion doorglippen. Met ook al een kwaliteit en een pion minder werd zijn stelling zienderogen slechter totdat het over was. Henk maakte het deze keer het langst. Hij had twee verbonden vrijpionnen maar wist er nog geen draai aan te geven. De tegenstander pestte zijn paard van het bord af, maar zonder kon Henk het niet redden. Hij raakte een van de pionnen kwijt en daardoor was de andere niet gevaarlijk meer. Na afruil van de Torens stond de koning aan de verkeerde kant van het bord en kon zwart zijn slag slaan.
We hebben nog een kans. Op 11 juni in Apeldoorn.
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Lardinois, W.T.P. (Wouter) |
2041 |
|
Winkoop van, J. (Jeroen) |
1859 |
0 – 1 |
|
Munster, P. (Patrick) |
1973 |
|
Heij, J. (Jacco) |
1962 |
½ – ½ |
|
Eijkelkamp, R.J. (Regobert) |
1844 |
|
Pel van, D. (Daan) |
1741 |
0 – 1 |
|
Formanoij, P. (Paul) |
1853 |
|
Laar van de, B.P. (Bruun) |
1804 |
1 – 0 |
|
Tibbe, M.T. (Marinus) |
1708 |
|
Dokter, K. (Kasper) |
1878 |
0 – 1 |
|
Leerentveld, J.G. (John) |
1779 |
|
Valstar, J.M. (Jasper) |
1771 |
0 – 1 |
|
Berghuis, T. (Thomas) |
1497 |
|
Janssen, M.J. (Marcel) |
1721 |
0 – 1 |
|
Eillert, H. (Henk) |
1720 |
|
Verheij, W. (Willem) |
1719 |
0 – 1 |
|
Gemiddelde Rating: |
1802 |
|
Gemiddelde Rating: |
1807 |
1½-6½ |
|
|