Een oude traditie is in ere hersteld: “De regerend clubkampioen speelt een simultaan tegen clubgenoten en andere belangstellenden!” De comeback van deze extra schaakactiviteit was een succes. Tijdens de altijd gezellige inloopavond draaide Goswin bijna 4 uur lang z´n rondjes langs de borden om tegen 17 medeschakers de ´strijd´ aan te gaan.
Goswin tegen zijn pupil Jay-Giani
Na 5 snelle openingsrondjes benutte Goswin z´n tijd optimaal en hield daardoor een goed inzicht over zijn partijen, pas na 2,5 uur rolde de eerste remise van het bord! Na 2 korte pauzes met hapjes en gehaktballetjes, die als warme broodjes over de toonbank gingen, wist Goswin een fraaie score van 68% te behalen. Opmerkelijk was dat hij op alle borden met e2-e4 opende. Bart, Menno, Erik en Jay-Giani wisten het leven van Goswin die avond zuur te maken door hun partij te winnen, terwijl Paul, Wim en Jos een verdienstelijke remise uit het vuur wisten te slepen.
De beloningen, bestaande uit overheerlijke Ceylonsoepjes, pennensetjes en wijntjes werden met plezier in ontvangst genomen. Leuk detail was dat de jonge Jay-Giani een leerling was van Goswin in de jeugdopleiding van sv Almelo. Goswin heeft z’n schaakkennis goed overgebracht en Jay-Giani heeft dat op zijn beurt goed opgepikt. Win-win situatie! Prachtig!
Ons 6-tal speelde op de Halloween-avond tegen Park Stokhorst. Voor de gasten werd het een bizarre ontknoping. Omdat verschillende spelers van ons in een bepaalde fase veel slechter stonden (of zelfs verloren) is de uitslag wel wat geflatteerd te noemen. Maar Borne is blij met de uiteindelijk eerlijk verdiende punten.
Het seizoen is nog maar twee maanden oud en Goswin heeft de eerste prijs al te pakken. Met 5 uit 5 haalde hij de kampioenstitel van het Chess960 toernooi binnen.
Na een spannend toernooi is Paul kampioen geworden.
In de finalegroep eindigden Lex, Goswin en Paul eindigden alledrie met 6 punten uit 7 wedstrijden. Op basis van de resultaten uit de voorrondes is Paul rapidkampioen geworden.
In de B-groep was het ook erg spannend. Deze is uiteindelijk gewonnen door Freek, op de voet gevolgd door Guus en Mykola.
Er deden ook een aantal externe spelers mee. Jan Willem Timmerman heeft gewonnen met een score van 6,5 uit 7. Goswin was tweede met een score van 5,5. Omdat externe spelers niet mee doen voor de titel is Goswin de snelschaakkampioen geworden.
In de B-groep eindigde Erik en Sander bovenaan met een score van 6 uit 7. Op basis van onderling resultaat heeft Erik de B-groep gewonnen.
Het was feest bij de jeugdschakers van Borne. Alle deelnemers aan het KNSB-examen stap 1 zijn geslaagd. Jeugdleiders Storm Fallaux en Yannic Husers reikten de diploma’s uit en lazen cijfers voor van zeven tot zelfs twee tienen.
Borne-1 Assen-3
Zaterdag 1 april gespeeld in Borne
Er stond niet veel meer op het spel. Theoretisch kon Assen nog in degradatie komen wanneer concurrent Emmen onverwachte successen zou halen. Daar gingen we niet van uit.
Menno won zijn partij zoals we inmiddels gewend waren en haalde hiermee een teamscore van 7 uit 7! Ook Patrick won zijn partij en verloor met 5 uit 6 geen enkele teamwedstrijd. Ons “middenveld” liet het deze keer afweten. Art , Paul en Henk tegen relatief lager genoteerde tegenstanders. Met name bij Henk hadden we minstens op een half punt gerekend. Het werd dus nog spannend of we deze wedstrijd wel zouden winnen. Jos speelde tegen Jan Boer die door zijn visuele beperking met een Braillebord speelde. Het was een gecompliceerde partij en toen het er op leek dat Jan het voordeel kreeg vergat hij een stuk te slaan en kwam hierdoor mat te staan. Ook Erik ging winnen, maar moest het pionnen eindspel wel goed spelen. Dat lukte. Dus werd het nog 4-3. Martin kon remise overeenkomen en daarmee waren de matchpunten net binnen.
Intussen had Emmen met grote cijfers verloren van het Arnhemse ASV5. ASV was voor kampioenschap weer afhankelijk van het resultaat van Max Euwe tegen AMEVO 4. (Het Apeldoornse team waar wij van wonnen). Max Euwe kon deze kampioenstrijd niet winnen, verloor met 3-5, de Arnhemmers werden hierdoor kampioen.