|
|
(Verslag door Menno Monsma)
Het bekeravontuur zit er voor Borne al weer op. In de eerste ronde – tevens Achtste finale – kwam het viertal van Lonneker dinsdag 16 december op bezoek. Gebrand op sportieve revanche voor de nederlaag van hun tweede team in de KNSB-competitie enkele dagen geleden, startte Lonneker furieus. Op het eerste bord werd Menno – in meerdere opzichten onherkenbaar – snel in een hopeloze positie gebracht. Ook Paul op bord 4 kwam slecht uit de opening. Een wanhoopsaanval met een toren minder sloeg niet door, hoewel onze Paul nog kansen op een spectaculair matbeeld had.
Met deze snelle 0-2 achterstand leek de wedstrijd beslist, want de resterende partijen stonden kansrijk voor de gasten.
Goswin (bord 2) had een solide stelling, maar zijn tegenstander bezat het loperpaar, waarvan er een onaantastbaar op d4 was geposteerd. Lex (bord 3) had weliswaar met zwart een pion meer, daarvoor bezat de witspeler echter druk op pion d7 en aanvalskansen. De positie van Goswin was uiteindelijk niet te houden, zodat de wedstrijd met 0-3 al verloren ging.
Voor Borne werd de eer gered door Lex. Zijn tegenstander kon een pion terugwinnen met betere stelling, maar koos ervoor met een stukoffer op mat te spelen. Lex wist met een tussenzet, die door zijn tegenstander was gemist, de aanval af te slaan en een zwaar bevochten overwinning te behalen. Hiermee werd de eindstand op 1-3 bepaald.
3 januari 2026: Oostelijk snelschaakkampioenschap bij ASV
Toernooigegevens
Speeldatum Zaterdag 3 januari 2026
Speelzaal Dagbesteding Het Pleijwerk, Vlamoven 22-24, 6826 TN Arnhem
Aanvang 10.30 uur start eerste ronde (10.15 uur in de speelzaal aanwezig)
Inleggeld € 10,= contant te betalen aan de speelzaal (IGM en IM gratis)
Speeltempo 3 minuten met een increment van 2 seconden per zet vanaf zet 1
Aanmelden bij Ruud Wille: ASVschaken@gmail.com
Meer info https://www.asv-schaken.nl/osbo-toernooien/
Deelname uitsluitend voor leden van de verenigingen in OSBO, SGS en SBO.
Gespeeld wordt volgens systeem Amsterdam, d.w.z. drie voorronden in vierkampen en vervolgens een dubbelrondige finalegroep. Het mooie van deze formule is dat de krachtsverschillen snel kleiner worden en dat het toernooi dus voor spelers van elke speelsterkte geschikt is. Ook dit jaar worden de uitslagen aan de KNSB en de FIDE doorgegeven voor verwerking in de Blitz-rating.
(Verslag door Jos Muller)
Afgelopen zaterdag 13 december nam ons KNSB-team het op tegen Lonneker/Park Stokhorst 2. Dat is een combi-team van de spelers van Lonneker en Park Stokhorst. De sterkste spelers van Lonneker spelen nog even een klasse hoger en ook deze keer moesten er spelers uit het tweede team als invaller fungeren. Dit resulteerde in een verzwakking van onze tegenstander. Omdat er twee spelers van ons die zaterdag niet beschikbaar waren en we zo sterk mogelijk wilden aantreden, waren er twee wedstrijden al op vrijdag 28 november vooruit gespeeld. Dat pakte goed uit en de behaalde anderhalf punt gaf ons een mooie uitgangspositie.
Bord 1: Menno Monsma (z) – Martijn Hage ½-½
Bord 7: John Leerentveld (z) – Jarich van der Molen 1-0
Menno stond vrijwel de hele partij iets beter, maar maakte een grote fout – wit kon afwikkelen naar een gewonnen pionneneindspel. Gelukkig werd dit gemist, wit speelde op remise en zag het niet. Daarna werd er snel remise overeengekomen. John speelde een spectaculaire partij. Na de opening was het een complete chaos. In een slagwisseling leek zijn tegenstander een stuk te winnen, maar John stond uiteindelijk slechts een pion achter. Teamleider Bas van Lonneker nam al een foto, want het leek voor wit totaal gewonnen, maar dus niet … In het verre middenspel blunderde wit en kon John door een paardvork een volle toren winnen.
Op de wedstrijddag zelf werden we geconfronteerd met de afwezigheid van Henk Eillert. Later bleek dat Henk met een herseninfarct in het ziekenhuis was beland. Verder weten we nog niet zoveel. We wensen Henk een spoedig herstel toe.
Voor ons was het inzetten van een vervanger inmiddels te laat. Dus begonnen we eigenlijk weer met een gelijke stand. Dat duurde niet lang, want deze keer had Theo geen pionneneindspel nodig om de partij naar zich toe te trekken. Hij opende meteen de aanval op de vijandelijke koningsstelling. De invaller van Lonneker wist daar niet goed mee om te gaan en de stand was al weer snel in ons voordeel.
Patrick koos voor een vroege remise, omdat hij blijkbaar geen inspiratie meer uit zijn stelling kon halen. Ook Jos kreeg remise aangeboden in een positie, waarin hij alleen met kwaliteitsverlies zou verder kunnen om een zetherhaling uit de weg te gaan. Dat was niet verkeerd, want inmiddels had Marinus een dodelijke aanval geopend na de lange rokade van zijn tegenstander – met korte rokade was het minstens gelijk spel geweest voor de LPS-speler. Blij kon Marinus mij mededelen, dat hij Borne aan de eerste overwinning had geholpen. Tussenstand 4,5-2,5.
Goswin mocht het verhaal afmaken. Een eindspel met 4 torens en twee dames en ieder een vrijpion, dat ging nog gelijk op.
Maar de verzwakte pionnenstructuur op de koningsvleugel van de tegenstander gaf uiteindelijk de doorslag.
Goswin won en bracht daarmee de eindstand op 5,5-2,5.
Volgende wedstrijd is op 10 januari in het nieuwe jaar. We gaan dan naar Enschede voor de wedstrijd tegen het 4e team van Max Euwe, dat tot dusverre slechts 1 matchpunt heeft afgegeven.
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Monsma, M. (Menno) |
2160 |
|
Hage, I.M. (Martijn) |
1900 |
½ – ½ |
|
Munster, P. (Patrick) |
2019 |
|
Postmus, G. (Geert) |
1864 |
½ – ½ |
|
Zeeman, G. (Goswin) |
1949 |
|
Beek van, B. (Bas) |
1841 |
1 – 0 |
|
Muller, J. (Jos) |
1822 |
|
Scheper, T. (Tom) |
1801 |
½ – ½ |
|
NO |
0 |
|
Boerrigter, S.H.W. (Stan) |
1837 |
0R – 1R |
|
Tibbe, M.T. (Marinus) |
1759 |
|
Wissenburg, W.A.G. (Walter) |
1776 |
1 – 0 |
|
Leerentveld, J.G. (John) |
1848 |
|
Molen van der, J. (Jarich) |
1867 |
1 – 0 |
|
Heeregrave, T.J. (Theo) |
1723 |
|
Vijfhuizen, J. (Johan) |
1443 |
1 – 0 |
|
Gemiddelde Rating: |
1897 |
|
Gemiddelde Rating: |
1791 |
5½-2½ |
(Verslag door Wim Arns)
De twee schaakteams van Borne hebben in de thuiswedstrijd dinsdag 2 december beide een prima resultaat behaald. Het 1e team won tegen Zwolle-Zuid en het 2e team speelde gelijk tegen de bezoekers uit Voorst.
Zo halverwege de avond leek het daar niet echt op. Het eerste team keek lange tijd tegen een achterstand aan. Dit door verliespartijen van Wim Arns en Henk Eillert. Borne scoorde 1 bordpunt door twee remises van Goswin Zeeman en Lex Griffioen.
Met een overwinning op bord 1 wist Menno Monsma de achterstand tot 2-3 terug te brengen.
Veel aandacht kreeg de partij van John Leerentveld. Lange tijd stond deze slecht, maar John wist met een vrijpion gevaarlijk tegenspel te ontwikkelen. Hij kon via een afwikkeling deze pion zelfs tot dame laten promoveren. In plaats daarvan won John een paard, maar zijn tegenstander had voldoende pionnen om remise te houden. De resterende partijen stonden beter voor Borne.
Rik Veldhuis had twee pionnen voorsprong, weliswaar in een erg complexe stelling, maar hij wist te winnen. Ook Paul Formanoij sleepte een vol punt binnen na lange strijd. De laatste 2 winstpartijen gaven de eerste overwinning met 4½-3½ voor het 1e team in de regionale competitie na nederlagen in de voorafgaande 2 rondes.
Het 2e team bleef de hele avond in evenwicht tegen de Voorster Schaakclub. Tegenover de winstpartijen van Erik Witteveen en Henk Uijthof stonden twee verliespartijen van Gert Nijhuis en Peter Cloosterman. Peter Levink behaalde remise, dus zou de partij van Hans Kroeze de doorslag geven. Zijn tegenstander stond een stuk en een toren achter, maar wist met een pionnen-doorbraak een dame te halen, maar dit wel in hevige tijdnood. Hans speelde koel door en sleepte er, door uiteindelijk eeuwig schaak van zijn tegenstander, een remise uit het vuur.
Eindstand 3-3, waarmee ook het 2e team van de hatelijke nul af is na de 3e speelronde.
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Monsma, M. (Menno) |
2160 |
|
Kluijfhout, A.A. (Anthon) |
1926 |
1 – 0 |
|
Zeeman, G. (Goswin) |
1949 |
|
Schoenmaker, K.A. (Karel) |
1911 |
½ – ½ |
|
Griffioen, A. (Lex) |
1989 |
|
Bongaerts, J.G.C. (Jan) |
1927 |
½ – ½ |
|
Veldhuis, H. (Rik) |
1833 |
|
Auener, P.J. (Jeroen) |
1864 |
1 – 0 |
|
Eillert, H. (Henk) |
1823 |
|
Hoogterp, E.R. (Emile) |
1889 |
0 – 1 |
|
Formanoij, P. (Paul) |
1864 |
|
Bakker, E.B. (Erik) |
1706 |
1 – 0 |
|
Leerentveld, J.G. (John) |
1848 |
|
Es van, M. (Mark) |
1631 |
½ – ½ |
|
Arns, W.S.J. (Wim) |
1691 |
|
Schaeffer, E.E. (Elnathan) |
1779 |
0 – 1 |
|
Gemiddelde Rating: |
1895 |
|
Gemiddelde Rating: |
1829 |
4½-3½ |
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Witteveen, E.A.R. (Erik) |
1726 |
|
Geurink, G.J.W. (Willem) |
1669 |
1 – 0 |
|
Levink, P.M. (Peter) |
1673 |
|
Agtmaal van, R.C.I. (Rolf) |
1729 |
½ – ½ |
|
Uijthof, H. (Henk) |
1679 |
|
Schurink, H. (Harry) |
1692 |
1 – 0 |
|
Kroeze, J.W. (Hans) |
1631 |
|
Westhoff, P. (Paul) |
1720 |
½ – ½ |
|
Cloosterman, P.G.M. (Peter) |
1560 |
|
Hoekman, D.J. (Dick) |
1585 |
0 – 1 |
|
Nijhuis, G. (Gert) |
1512 |
|
Jansen, M.H. (Maarten) |
1575 |
0 – 1 |
|
Gemiddelde Rating: |
1630 |
|
Gemiddelde Rating: |
1662 |
3-3 |
(Verslag door Menno Monsma)
Na de nederlaag in Epe in de 3e ronde van de KNSB-competitie was het oordeel, dat het team collectief gefaald had.
Onze tegenstanders met de liefelijke naam “De 7 Pionnen” bleken gevaarlijke spelers te zijn, die Borne op een grote nederlaag trakteerden. Zaterdag 22 november, een dag om snel te vergeten …
Vier nederlagen, 3 remises en slechts een winstpartij was de slotbalans voor Borne 1.
Nederlagen waren er voor Henk Uijthof, Theo Heeregrave, Paul Formanoij en Goswin Zeeman.
Henk Uijthof koos een degelijke opstelling tegen de Bird van zijn tegenstander, maar kon averij niet vermijden. Theo had weliswaar na de opening 2 lopers voor een toren, maar een zwarte pion op e3 en een achterstand in ontwikkeling zorgden ervoor, dat hij kopje onderging. Paul verloor door een onnauwkeurigheid al vroeg een stuk. De compensatie hiervoor bleek te weinig te zijn. Goswin had een veelbelovende aanval na een pionoffer gekregen. Na nog een pion te hebben gegeven, verloor de aanval echter aan kracht. Met 2 pluspionnen wist zijn tegenstander het punt veilig te stellen.
Remises werden behaald door Art Rol, Jos Muller en Menno Monsma.
Art wist met zijn gebruikelijke scherpe stijl een half punt op het conto van Borne bij te schrijven. De partij van Jos was misschien wel de degelijkste van die middag. Een pluspion wist hij net niet te verzilveren.
Menno stond een pion voor in een eindspel, maar miste een tactische wending en mocht blij zijn, dat hij nog de remisehaven bereikte.
De enige die zich aan de algehele malaise onttrok was Henk Eillert. Na een originele partij-opzet – was het Frans, was het Hollands? – zag wit een zwarte dame op h2 binnenkomen, waarna Henk er korte metten mee maakte.
Na deze tweede nederlaag staat Borne er slecht voor. Wellicht biedt de volgende ronde tegen de Lonneker/Park Stokhorst combinatie goede kansen op een nu wel erg nodige overwinning.
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Wissink, S. (Sander) |
2005 |
|
Monsma, M. (Menno) |
2175 |
½ – ½ |
|
Romph de, J.G. (Guido) |
1963 |
|
Zeeman, G. (Goswin) |
1979 |
1 – 0 |
|
Elskamp, D. (Dries) |
1888 |
|
Formanoij, P. (Paul) |
1870 |
1 – 0 |
|
Goede de, H.P. (Hans) |
1825 |
|
Eillert, H. (Henk) |
1830 |
0 – 1 |
|
Ugljanin, Z. (Zeko) |
1802 |
|
Muller, J. (Jos) |
1802 |
½ – ½ |
|
Voogt, F.C. (Frans) |
1799 |
|
Rol, A. (Art) |
1839 |
½ – ½ |
|
Kruse, C. (Chris) |
1693 |
|
Heeregrave, T.J. (Theo) |
1747 |
1 – 0 |
|
Oegema, B. (Bartelo) |
1768 |
|
Uijthof, H. (Henk) |
1662 |
1 – 0 |
|
Gemiddelde Rating: |
1843 |
|
Gemiddelde Rating: |
1863 |
5½-2½ |
(Verslag door Wim Arns)
De tweede wedstrijd in de SOS-competitie trad Borne tegen het sterkere Rijssen aan. Het begon prima toen Paul Formanoij met zijn loper schaak gaf, waarna de ongedekt vijandelijk dame geslagen kon worden. Ook Patrick Graf had een prima aanval en won een stuk en twee pionnen. Een ervan moest hij inleveren, maar het bleek genoeg voor een overwinning.
Rik Veldhuis kwam goed uit de opening en forceerde een dubbelpion op de b-lijn van zijn tegenstander. John Leerentveld kwam drie pionnen voor te staan. Het zag er dus niet slecht uit. Op het eerste bord speelde Menno Monsma, die een kwaliteit achter kwam te staan en slechts een pion compensatie daarvoor had.
Om tien uur was het 2-0 en een uur later waren er nog steeds 6 partijen bezig. Wim Arns raakte een stuk kwijt en verloor evenals Rik Veldhuis die een fout maakte. Ineens was te horen “Ik kan er niets meer van, ik geef op.” zo gaf Henk Eillert aan. Tweede bordspeler Goswin Zeeman verloor en Menno Monsma eveneens. John Leerentveld kon met zijn pluspionnen wel de volle buit binnenslepen, maar op de eerste 4 borden wist Borne geen enkel punt te behalen.
Wederom een teleurstellend resultaat na de nederlaag bij Pallas. Het wordt nu wel tijd om punten te gaan scoren.
Daar de komende tegenstanders aanzienlijk minder sterk zijn dan Rijssen en Pallas, zou er nog geen reden voor zorgen hoeven te zijn.
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Monsma, M. (Menno) |
2175 |
|
Kruimer, M.H. (Matthias) |
2177 |
0 – 1 |
|
Zeeman, G. (Goswin) |
1979 |
|
Hoekstra, M.S.H. (Max) |
1954 |
0 – 1 |
|
Eillert, H. (Henk) |
1830 |
|
Kruimer, H.J. (Arjen) |
1822 |
0 – 1 |
|
Veldhuis, H. (Rik) |
1841 |
|
Linden van der, J. (Jan) |
1720 |
0 – 1 |
|
Leerentveld, J.G. (John) |
1872 |
|
Belt van den, M. (Martijn) |
1789 |
1 – 0 |
|
Formanoij, P. (Paul) |
1870 |
|
Beltman, R. (Rick) |
1676 |
1 – 0 |
|
Arns, W.S.J. (Wim) |
1716 |
|
Markvoort, G.J. (Gerrit) |
1541 |
0 – 1 |
|
Graf, P. (Patrick) |
1678 |
|
Bolscher ten, S. (Stijn) |
1644 |
1 – 0 |
|
Gemiddelde Rating: |
1870 |
|
Gemiddelde Rating: |
1790 |
3-5 |
(Verslag door Menno Monsma)
Na de valse start in Zwolle gaf de thuiswedstrijd tegen het tweede achttal van de combi-club TAL gelegenheid om van de nul af te komen. De naam van de tegenstander TAL is een verwijzing naar de oud-wereldkampioen en naar de riviertjes Tjonger, Aa en Linde. De club is een samenwerkingsverband van de verenigingen uit Heerenveen, Wolvega en Steenwijk.
Genoemde rivieren stromen in de buurt van deze drie plaatsen.
Klokslag 1 uur op 1 november ging de match van start. Het werd net als in de vorige editie een spannende strijd.
De wedstrijd was zo’n twee uur onderweg, toen de speelzaal werd opgeschrikt door een kreet. Het bleek Theo te zijn, die zelf nog meer geschrokken was, omdat hij door een paardvork een volle toren verloor. Enigszins onfortuinlijk, veel pionnen stonden er nog – slechts een paard en toren hoefden geruild te worden om Theo’s favoriete pionnen-eindspel te bereiken. Hij had anders minstens remise kunnen maken. (0 – 1)
Jos wist snel gelijk te maken. Zijn tegenstander liet de koning in het midden staan. Nadat zwart ook nog gedwongen was met de koning op f7 terug te nemen, was het duidelijk dat zwart dit niet ging overleven. Met overtuigend spel wist Jos de partij te winnen. (1 – 1)
Niet lang daarna besloten Henk en zijn tegenstander tot remise. Hij leek wat beter te staan met het bezit van het loperpaar. Henk gaf de volgende toelichting: “Op een gegeven moment verspeelde ik onnodig een pion. Ik kreeg wel aanval, maar kon niets forceren, want de tegenstander verdedigde zich secuur. Waarop ik remise aanbood, wat werd aangenomen.” (1½ – 1½)
De partij van Patrick leek wel wat op zijn potje van de vorige ronde. De tegenstander werd opgezadeld met kleine zwaktes, Patrick won hier en daar een pion en schoof het eindspel uit zonder zijn tegenstander een kans te geven. Zo wist de thuisclub de leiding te nemen. (2½ – 1½)
Erg lang kon Borne niet van deze voorsprong genieten. Art, spelend met zwart, was ongetwijfeld geïnspireerd door de naam van onze tegenstander. Na wederzijdse korte rochade speelde hij zijn koningsvleugel-pionnen op om een gevaarlijke aanval op te zetten. De witspeler verdedigde zich bekwaam en wist de aanval over te nemen, daarbij geholpen door de zwarte pionnen, die hun koning niet goed meer beschermden. (2½- 2½)
De laatste drie partijen stonden objectief slechter op dit moment.
Marinus had een eindspel met een kwaliteit meer, maar zijn toren was beperkt in ruimte t.o.v. het loperpaar van de tegenstander. Deze had bovendien ver opgerukte pionnen. Marinus wilde remise aanbieden, maar teamleider Jos zei hem door te spelen. Uiteindelijk werd toch (gelukkig!) remise overeengekomen. Hij kon de partij eigenlijk ook niet winnen – sterker nog, Marinus stond op verlies. (3 – 3)
Op de foto staat de partij van Menno ongeveer gelijk, maar daar waren heel wat avonturen aan vooraf gegaan.
Kwaliteitsoffer, pionoffer, stukoffer, het hield maar niet op. Beide spelers misten duidelijke winsten, dus was het niet meer dan logisch, dat de partij met een zetherhaling eindigde in een stelling waar wit toren, loper en paard voor de dame had. (3½ – 3½)
Nu was het aan Goswin om een matchpunt binnen te slepen door een eindspel remise te houden. Goswin had een loper en een pion, zijn tegenstander een paard en 2 pionnen. Deze had kunnen winnen door zijn vrijpion op te spelen. Slaan van deze pion zou dan tot verloren pionnen-eindspel leiden. Volgens eindspel-DB had wit op dat moment 8 zetten die de winst in stand hielden, 3 zetten die zelfs tot verlies zouden voeren (wit geeft paard weg) en slechts 1 zet die remise op zou leveren. Gelukkig voor ons koos de witspeler juist deze zet (55. Pc4-e5+, zie foto – 55. d5-d6 had gewonnen), waarop er snel een remise-stelling op het bord verscheen. Wit hield uiteindelijk 1 pion over met de zwarte koning ervoor, dus remise overeengekomen. (4 – 4)
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Monsma, M. (Menno) |
2175 |
|
Kompaan, R. (Rick) |
1877 |
½ – ½ |
|
Munster, P. (Patrick) |
2010 |
|
Dekker, J. (Jos) |
1897 |
1 – 0 |
|
Zeeman, G. (Goswin) |
1979 |
|
Dijk van, H. (Henk) |
1866 |
½ – ½ |
|
Eillert, H. (Henk) |
1830 |
|
Pen, F. (Frits) |
1842 |
½ – ½ |
|
Rol, A. (Art) |
1839 |
|
Popta van, H.D. (Hette) |
1866 |
0 – 1 |
|
Muller, J. (Jos) |
1802 |
|
Teunis, D. (Dick) |
1894 |
1 – 0 |
|
Tibbe, M.T. (Marinus) |
1759 |
|
Urk van, A. (Auke) |
1863 |
½ – ½ |
|
Heeregrave, T.J. (Theo) |
1747 |
|
Fabriek, T.E. (Edwin) |
1821 |
0 – 1 |
|
Gemiddelde Rating: |
1893 |
|
Gemiddelde Rating: |
1866 |
4-4 |
(Verslag door Wim Arns)
De eerste wedstrijd in de SOS-competitie trad Borne met een verzwakt team aan, en dat ook nog tegen het veel sterkere Pallas uit Deventer. In deze uitwedstrijd op donderdag 30 oktober deden de invallers het prima. Patrick Graf (foto links) offerde een paard voor een prachtige aanval, een paard dat hij later terugwon. Jammer genoeg liet hij zijn tegenstander in het laatste uur ontsnappen. Hij deelde de punten evenals Jos Muller, die geluk had dat zijn tegenstander nog maar een paar minuten over had bij het remiseaanbod van hem. Ook Henk Uijthof speelde een solide partij en deelde de punten. Bert Venekamp kwam na de opening onder druk te staan, maar wist met bekwame verdediging een half punt veilig te stellen.
Helle Bultje (rechts op foto) speelde op bord 1 tegen de veel sterkere Renders, 650 rating punten meer, dit in plaats van Menno Monsma die naar bord 3 verhuisde, een tactische opstelling dus. Helle speelde een prima opening, maar werd in het late middenspel vakkundig weggespeeld. Menno won in een toreneindspel, een onderdeel van het schaakspel dat hem goed ligt. Henk Eillert had zijn dame op de a-lijn staan en liet zijn paard op b4 instaan, aangevallen door een pion op a3. Bij slaan zou zijn tegenstander de toren op a1 verliezen en dat deed hij. De dame kon evenwel geen kant op. “Brandhout” was Henks commentaar aan het begin van de avond, hij verloor als eerste. De tegenstander van Wim Arns bouwde een prima aanvalsstelling op en Arns kwam een stuk achter te staan. De enige compensatie daarvoor was een pion en dat bleek niet genoeg en als laatste schaker gaf hij op.
|
DSG Pallas 1 |
|
|
SV Borne 1 |
|
|
|
Renders, R. (René) |
2121 |
|
Bultje, H. (Helle) |
1477 |
1 – 0 |
|
Klinge, J.R. (Jim) |
2019 |
|
Eillert, H. (Henk) |
1836 |
1 – 0 |
|
Schroën, F. (Ferry) |
1909 |
|
Monsma, M. (Menno) |
2169 |
0 – 1 |
|
Rademaker, M. (Matthijs) |
1906 |
|
Muller, J. (Jos) |
1816 |
½ – ½ |
|
Gerrits, G.H. (Gerben) |
0 |
|
Venekamp, B. (Bert) |
1704 |
½ – ½ |
|
Capel, R.C. (Robert) |
1836 |
|
Arns, W.S.J. (Wim) |
1712 |
1 – 0 |
|
Koelewijn, J. (Jan Wout) |
0 |
|
Graf, P. (Patrick) |
1654 |
½ – ½ |
|
Burgers, G.J.A. (Gerard) |
1741 |
|
Uijthof, H. (Henk) |
1675 |
½ – ½ |
|
Gemiddelde Rating: |
1922 |
|
Gemiddelde Rating: |
1755 |
5 – 3 |
9 oktober uitwedstrijd tegen Pallas 2
Het tweede team heeft dit seizoen niet kunnen openen met puntwinst,
Daan Engels en Hans Kroeze deden het mooi met een goede score tegen sterkere tegenstanders.
Maar dat was niet genoeg en de punten bleven in Deventer. Zie onder de resultaten
|
|
Rating
|
|
|
Rating
|
|
|
Tol van der, J.H. (Henk) |
1798 |
|
Levink, P.M. (Peter) |
1672 |
1 – 0 |
|
Smit, G. (Gorrit) |
1734 |
|
Uijthof, H. (Henk) |
1675 |
1 – 0 |
|
Goedhart, E. (Eric) |
1715 |
|
Kroeze, J.W. (Hans) |
1618 |
0 – 1 |
|
Wansink, K. (Koen) |
1602 |
|
Engels, D. (Daan) |
1413 |
0 – 1 |
|
Kok, S. (Simon) |
1566 |
|
Nijhuis, G. (Gert) |
1568 |
1 – 0 |
|
Luijting, H. (Harmke) |
1449 |
|
Lam ’t, S. (Sander) |
1553 |
1 – 0 |
|
Gemiddelde Rating: |
1644 |
|
Gemiddelde Rating: |
1583 |
4-2 |
De wedstrijd van het eerste team, welke tegelijk in Deventer gespeeld zou worden, kon niet doorgaan omdat het minimaal vereiste spelers (vijf) niet beschikbaar was. Er is al een inhaaldatum gepland op 30 oktober.
4 oktober 2025 (Verslag door Menno Monsma)
De eerste wedstrijd in het nieuwe KNSB-seizoen bracht de SV Borne naar Zwolle. Om precies te zijn naar Ittersum, een voormalig gehucht dat behoorde tot de gemeente Zwollerkerspel, die in 1967 werd opgeheven. Ittersum is opgeslokt door Zwolle en is nu een wijk in Zwolle-Zuid met 15.230 inwoners. [Dank, Wikipedia!]
Ons viel een hartelijke ontvangst ten deel door ZZS! (Zwolle-Zuid Schaakt!). Hoewel Borne niet in optimale bezetting aantrad, was de verwachting op een goed resultaat hoog te noemen – ook ZZS! was niet in hun sterkste opstelling.
Even na enen barstte de strijd los. Halverwege de middag leken de meeste partijen nog in evenwicht te zijn. Het was moeilijk aan te geven welk team de beste kansen op de overwinning had.
Het eerste halfje werd door Henk (z) binnengebracht. In een stelling waar nog van alles mogelijk was, besloot men tot remise. Henk had misschien licht voordeel, maar zeker aanzienlijk minder tijd tot zijn beschikking. (0,5-0,5)
Door een overwinning van “Rekordmeister” Patrick kwam Borne op voorsprong. Spelend met wit verkreeg hij het loperpaar en andere kleine voordeeltjes, die hij vakkundig naar winst wist te voeren. (0,5-1,5)
Lang kon Borne niet van deze voorsprong genieten. Invaller Sander (z) speelde een prima partij, maar werd in het late middenspel ge-h-lijnd, zoals dat heet. Hier had misschien meer in gezeten, want behalve dat Sander wat gedrukt stond, was de partij materieel lang in evenwicht. Een teleurstellende opzet van de partij door Menno (w) leidde tot een mindere stelling in het middenspel. Zijn tegenstander was blijkbaar tevreden met een gelijkspel en wikkelde af naar een absolute remise-stelling. Deze beide partijen waren bijna tegelijk afgelopen. (2-2)
Goswin (z) kreeg na een lastige opening met een tijdelijk pionoffer ook nog een moeilijk middenspel. Hij verloor een kwaliteit, waarna hij de partij niet meer kon redden.
Misschien te weinig nachtrust gekregen door zijn kleinkind? Nog proficiat daarmee! (3-2)
Met deze achterstand leek het zo goed als onmogelijk om nog een gelijkspel te halen,
want Theo en Jos hadden een remise-stelling en Marinus leek twijfelachtig te staan.
Met een beetje geluk uit de resterende 3 partijen nog 1,5 punt, maar twee punten, dat zou teveel gevraagd zijn.
Jos (z) wist zijn partij inderdaad remise te maken. Zijn tegenstander had 2 h-pionnen en een zwartveldige loper, Jos ook een zwartveldige loper en uiteraard beiden nog de koning. Door de koning op h7 te plaatsten kon zwart een onmogelijk in te nemen vesting op het bord brengen. Na enkele zetten staakte de witspeler daarom zijn winstpogingen (3,5-2,5)
Theo (w) wist door een klein wonder in het pionnen-eindspel het volle punt binnen te slepen. Volgens mij was het potremise, of Theo begrijpt gewoon meer van pionnen-eindspelen dan wij allemaal. Met dit winstpunt was de hoop op een matchpunt weer terug … (3,5-3,5)
Marinus (w) probeerde in een lastige stelling ijzer met handen te breken. Zijn tegenstander had twee sterke centrum-pionnen die door dreigden te lopen. De enige kans die Marinus nog zag, was een koningsaanval op te zetten met de zware stukken. Een remise zou nog genoeg zijn geweest voor een 4-4, maar de zwartspeler weerde alles af en zorgde ervoor dat de punten in Zwolle-Zuid bleven. (Eindstand 4,5-3,5)
Een kleine nederlaag na spannende strijd tussen twee aan elkaar gewaagde teams,
waar ZZS! net wat beter gebruik maakte van de aan hen geboden kansen.
In de volgende ronde (1 november) staat een thuiswedstrijd tegen TAL 2 op het programma. Komt dat zien!
|
|