Zaterdagteam koploper na overwinning op Almelo 2

Tegenstander:           Almelo 2
Locatie:                      de Wiekslag,  Deldensestraat 82  Borne

Almelose Talenten analyseren met Paul en Thomas

Eerste externe wedstrijd in ons nieuwe clublokaal

Vorig jaar gingen we nog naar een cafe een Almelo om daar met 6-2 op de kop te krijgen. Dit jaar mochten we Almelo 2 thuis ontvangen. Het Almelose team is aardig uitgedund en aangevuld met jong talent. Deze komen uit het ruime arsenaal van jeugdspeler dat Almelo kent.  Dat deze jeugdspelers nog geen superieure schakers zijn bleek al vrij snel. Binnen een uur spelen rekende Paul af met zijn tegenstander en minder dan een half uur later was gebeurd met alle jeugdtalenten. Ook Thomas en Bert wonnen. 3-0. Dat was voor ons een mooie start en op de andere borden zag het er goed uit voor ons. Marinus had welliswaar twee stukken minder, maar wat hij over had was wel actief en het was wachten op de matzet. Art had een stelling met overwicht. Patrick liet zich niet beïnvloeden door het snelle spelen van Malki. Henk had de zwaarste tegenstander en zat behoorlijk in de verdedigende modus. Hij verdedigde heel nauwkeurig en solide en hield daarmee goed stand. Wim maakte er een gezellige middag van en was al vroeg uit op puntendeling.

Henk bedwong de Almelose eerste bord speler.

Toch ging het moeizaam verder. Patrick strafte nog wel een te snelle zet af en won zijn partij Daarna bleef het lang op 4-0. Marinus miste de winnende matzet en keek daarna tegen een materiaalachterstand aan. Het werd een onoverzichtelijke stelling met kansen aan beide kanten.  Art gaf pardoes een paard weg. Maar had er uiteindelijk wel 4 pionnen voor, maar bepaald niet in een mooi lijntje. Remises werden over en weer aangeboden en geweigerd.  Henk moest blijven verdedigen en de tegenstander van Wim wilde maar niet ingaan op Wim’s remise aanbod.  Het was een hele aparte fase in deze schaakmiddag. Het winnende punt wilde maar niet komen.

Uiteindelijk capituleerde de tegenstander van Art omdat hij de laatste van de 4 pionnen wist om te toveren tot een volle dame. Nadat hij, tot schrik van iedereen, een remise aanbod had afgeslagen. De buit is binnen!
Zowel Wim als George gaven geen krimp en  de remise uiteindelijk een feit. Maar het liep toen al tegen vijfen.  Henk kreeg zowaar meer grip op de partij. De tegenstander ging op pionroof en Henk maakte van de gelegenheid gebruik m

Beide pionnen promoveerden!!

et Dame en Toren in de vijandelijke stelling te dringen.  Zelfs met tussen zetten zonder schaak te geven kon hij de boel onder controle houden, maar helaas niet de overwinning afdwingen. Het werd dan ook remise.  De prijs voor de grootste vechter ging weer naar Marinus. Met twee stukken minder wist hij zijn laatste twee pionnen te laten promoveren en daarmee een stuk terug  te winnen. De tegenstander had daarmee geen matkansen meer en moest remise toestaan.

De volgende wedstrijd is een uitwedstrijd in Apeldoorn. Tegen MuConsult Apeldoorn 3. Hier mee delen we nu de eerste plaats in klasse 4B. Dat is op 23 november.

De individuele uitslagen:

Borne 1